Syllabus budu aktualizovat podstupně, podle toho jak budeme rychle postupovat. Koukejte se proto prosím na něj pravidelně. 5.10 Úvod práce.
Přečtěte úvod práce Qian et al. 2007 (teda přečtěte článek celý, abyste věděli o čem je řeč, ale diskutovat budeme jen úvod), a zkoumejte u něj (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá.
Qian H., Fridley JD, Palmer MW 2007. The Latitudinal Gradient of Species-Area Relationships for Vascular Plants of North America. Am. Nat. 170, pp. 690–701
Současně přečtěte úvod diplomové práce Tomáše Vlasty a zkoumejte u něj totéž.
Pro oba texty zkuste nakreslit (přehledně; o grafickou krásu nejde) myšlenkovou mapu.
Práce jsou ke stažení na této stránce; jsou poskytovány pouze za účelem diskuse v tomto semináři a všechna ostatní užití podléhají souhlasu jejich autorů. 19.10. Úvod práce.
(1) Napsat stručný úvod ke své budoucí DP (případně i bývalé DP) v délce do 1-2 stránek (do dejme tomu 1000 slov max). K tomu nakreslete (není třeba nějak graficky sofistikovaně) myšlenkovou mapu úvodu. K jednotlivým prvkům myšlenkové mapy vyznačte, které odstavce je pojednávají. Prosím umístěte je na Moodle nejpozději do úterý večer (23:59).
(2) Přečíst úvody dvou dalších účastníků a zkoumat (a) výchozí body práce, (b) zda položené otázky vyplývají z předložené argumentace a jak. Prozkoumejte, do jaké míry jednotlivé odstavce textu tvoři myšlenkově ucelené jednotky a jak na sebe navazují. Prozkoumejte, do jaké míry úvod reprodukuje myšlenkovou mapu, a kolik prostoru (vět, odstavců) věnuje jednotlivým částem.
(3) Rámcově přečíst úvody i ostatních účastníků. pisatel oponent 1 oponent 2
Bortelová Nina
Švanda Petr
Skácelová Anna
Domin Matyáš
Bortelová Nina
Švanda Petr
Gloríková Nela
Domin Matyáš
Bortelová Nina
Holzbachová Lucie
Gloríková Nela
Domin Matyáš
Horčičková Veronika
Holzbachová Lucie
Gloríková Nela
Kučera Pavel
Horčičková Veronika
Holzbachová Lucie
Nováková Tereza Anna
Kučera Pavel
Horčičková Veronika
Opltová Radka
Nováková Tereza Anna
Kučera Pavel
Provazníková Šárka
Opltov á Radka
Nováková Tereza Anna
Rataj Jakub
Provazníková Šárka
Opltová Radka
Roblíková Věra
Rataj Jakub
Provazníková Šárka
Skácelová Anna
Roblíková Věra
Rataj Jakub
Švanda Petr
Skácelová Anna
Roblíková Věra 26.10.
Budeme diskutovat úvody, jež jsme zatím nediskutovali. Přečtěte si podle možnosti všichni všechno, ale oponenti budou fungovat podle stejného schématu jako minule. 2.11
(1) Přečtete úvod a metodiku práce Qian et al. a zkoumejte, jaká tvrzení jsou doložena citacemi, a jaké citace to jsou - doklad obecných tvrzení, doklad dílčích faktů, doklad toho, že problém je málo studován nebo nejasný, metodologické citace a podobně (je třeba se kouknout na povahu práce do seznamu literatury).
(2) Totéž udělejte pro úvod diplomové práce Tomáše Vlasty.
(3) Přečtěte znovu úvody k diplomovým pracem (které jsme psali a posílali si je) a rozmyslete, která tvrzení v nich by bylo třeba doplnit citacemi a jakými (co by ideálně měly dokládat). Pokud v úvodech už nějaké citace jsou, zhodnoťe, zda jsou na správných místech a dokládají to, co mají dokládat. Oponenti podle dosavadního schématu (ale mluvit samozřejmě můžou všichni). 9.11.
Protože je vás hodně, rozdělili jsem vás do skupinek:1) Bortelová Nina, Domin Matyáš, Holzbachová Lucie2) Gloríková Nela, Horčičková Veronika, Kučera Pavel3) Opltová Radka, Provazníková Šárka, Nováková Tereza Anna, Rataj Jakub4) Roblíková Věra, Skácelová Anna, Švanda PetrPrvní úkol:Prohlídněte všechny citace v pracech Dvorský et al. (2017) – jen skupinky 1 a 2 a Svenning & Skov (2007) – skupinky 3 a 4. Zkuste rozdělit citace do několika základních skupin (podle obsahu, na který, hádám, budete usuzovat jen podle názvu, ale to docela může stačit) a spočítejte počty citovaných prací v těchto jednotlivých skupinách. Mimochodem oba články budete asi číst na geobotaniku, čili přečtením budete mít náskok na přednášku. Můžete pracovat i samostatně, ale před cvičením dejte výsledky dohromady ve skupině.pro Dvorský: (*) práce o species response curves (*) ekologie a ekofyziologie limitů růstu a rozšíření rostlin (*) práce o rozšíření rostlin ve fyzickém prostoru, mapy, SDM (*) učebnice, široce koncipované monografie, obecné práce (*) práce specifické pro studované území (Ladakh)pro Svenning: (*) práce o migracích (*) paleoekologické práce (*) práce o determinantech rozšíření, zejména o klimatu a klimatických obálkách (*) učebnice, široce koncipované monografie, obecné práce (*) metodologické práceZkuste se zamyslet, co lze z těchto zjištění vyvodit o povaze sledovaných prací. Rovněž spočítejte podíl autocitací (prací, kde alespoň jeden autor z autorského týmu zkoumané práce a citované práce je shodný).Svenning JC and Skov (2007) Could the tree diversity pattern in Europe be generated by postglacial dispersal limitation? Ecology Letters, (2007) 10: 453–460Dvorský M. (2017) Niche asymmetry of vascular plants increases with elevation. Journal of Biogeography 44, 1418–1425Články přikládám.Úkol dva:Pro vaše téma (viz dále): (i) shrňte nejdůležitější současné poznatky ve věci, (ii) najděte dva až tři nejdůležitější články, které se tím zabývají, a řekněte, co ukazuje na to, že jsou nejdůležitější, a (iii) stručně nás informujte o postupu, který jste použili. Pracujte především s Web of Science, kvůli reprodukovatelnosti výsledků.Témata: (i) Jak souvisí mezidruhové rozdíly ve funkčních vlastnostech kořenů (zejména jemných absorpčních kořenů) s vlastnostmi prostředí, kde příslušné druhy rostou? – skupinky 2 a 3 (ii) Jak souvisí druhové rozdíly ve velikosti genomu (obsah DNA v jádře) s typem stanovišť, kde tyto druhy rostou? Existují stanoviště, která jsou specielně preferována druhy s velkými/malými genomy? – skupinky 1 a 4 16.11.
(1) Přečíst diskusi článku Qian et al a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvod (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků). Totéž udělat s článkem Dvorský et al.
(2) Přečíst diskusi DP Tomáše Vlasty a rámcově zkoumat totéž.
(3) Přečíst metodiku článku Qian et al a zkoumat, zda podle popisu metod by se dala práce přesně zopakovat. Pokud se Vám zdá, že nějaká potřebná informace schází, zkuste zhodnotit, zda je důležitá nebo ne. Totéž udělejte s článkem Dvorský et al.
#odtud loňský syllabus - letos to bude podobně, ale lze čekat nějaké změny.
************************************************************** 24.11.
Napsat metodiku (části) své budoucí DP; dejte je na sdílenou stránku do úterý večer. Současně s metodikou napište také poslední odstavec úvodu (aby bylo zřejmé, jak výběr metod vychází z otázek práce).
Každý prozkoumá podrobně dvě metodiky podle stejného schématu oponentů, jejž jsme použili na úvody (tak aby mohl oponovat) a letmo přečte i ty ostatní. 1.12.
Čtení zbývajících metodik.
Obrázky
(1) Obrázky z literatury. Prohlédněte si tři články, co jsme četli na geobotanice (Díaz et al., Dvorský et al a Qian et al.) a prozkoumejte, jaké tam jsou obrázky, jakou roli v článku hrají, jaký mají vztah k hlavnímu sdělení článku. Současně zkoumejte, jak jsou strukturovány, jaké nástroje používají k vyjádře
Please note, the lectures are given in Czech language only.
The seminar consists of practical introduction to scientific writing, reading and discussion of recently published scientific papers and diploma theses, and practical writing on selected topics.