1. Úvod do stresu: Definice pojmu stres, koncept allostatické zátěže, podněty působící stres, stres akutní a chronický, význam stresu v evoluci, účinky stresu v různých fázích ontogeneze (raný věk, adolescence, dospělost), psychologické účinky stresu, "hardiness" a individuální a pohlavní rozdíly v odolnosti vůči stresu, koncept hormeze a Yerkes-Dodsonovo pravidlo, epidemiologie onemocnění související se stresem.
2. Stresová signalizace: Funkce osy hypotalamus-hypofýza-nadledviny, sympatická stresová odpověď, stresové hormony (glukokortikoidy, katecholaminy, oxytocin), syntéza a metabolismus glukokortikoidů, glukokortikoidní a mineralokortikoidní receptory a jejich signální cesty, pre-receptorová modulace stresové odpovědi.
3. Metody studia: Behaviorální testy, dexamethasone suppression test, ACTH challenge test, animální modely chronického stresu, stresové markery u člověka.
4. Stres a mozek: Stres a limbický systém, stres a neurogeneze, glukokortikoidy a mozek, mechanismy účinku stresu na učení a paměť.
5. Stres a metabolismus: Účinky glukokortikoidů na periferní orgány (kosterní svalovina, tuková tkáň, játra), fyzická aktivita a stres, stres a mobilizace energetických zdrojů, stres a poruchy příjmu potravy, stres a příjem potravy, stres a obezita, stres a metabolický syndrom, stres ve světle moderních stravovacích návyků (kofein, tuky, cukry, sůl).
6. Stres a imunitní systém: Infekční onemocnění, stres a zánět.
7. Stres na buněčné úrovni: Oxidativn í stres, tepelný stres, působení toxinů, buněčné reparační mechanismy, antioxidační enzymy a chaperony, buněčný stres a stárnutí organismu.
8. Poruchy a onemocnění I: Význam stresu v těhotenství, placentální glukokortikoidní bariéra, fetální programování, intrauterinní retardace růstu.
9. Poruchy a onemocnění II: Glukokortikoidní signalizace v myokardu, stres a kardiovaskulární onemocnění.
10. Poruchy a onemocnění III: Stres a deprese, úzkostné poruchy, neurodegenerace, schizofrenie, PTSD, význam raného stresu pro onemocnění v pozdějším věku, epigenetické změny související se stresem a jejich heritabilita.
11. Praktická demonstrace pro redukci stresu: Statická a dynamická meditační učení (shine a lhagtong).
Přednáška seznamuje se základními koncepty týkající se stresu na molekulární i celoorganismální úrovni a s jeho fylogenetickými a ontogenetickými souvislostmi. Studenti se podrobně seznámí se stresovými signálními drahami a s fyziologickými a patofyziologickými účinky stresu.
Velký důraz je kladen na význam stresu pro vznik a rozvoj civilizačních onemocněn í.