Témata teoretické přednášky pokryjí běžná úskalí popularizace přírodních věd v českých i světových médiích či osobní komunikaci, typicky přednášce pro lidové publikum. Hlavní okruhy zahrnují:
Jaké jsou formy popularizace a jaký reálný dopad mají?
Hlavní komunikační kanály pro Českou republiku.
Definice publika a nastavení cílení textu či kampaně.
Načasování výstupů a úloha plánování.
Proč dokumenty na Netflixu vypadají lépe, než vět šina obsahu na Youtube.
Jak zvolit titulek populárního článku?
Práce s vlastním talentem i handicapem.
Práce s trémou.
Nastavení pozornosti diváka a práce s jejím poklesem.
Práce s pozorností diváka televizního pořadu vs. čtenáře.
Bulvární metody Trojského koně, HLP a pro otrlé i HZP.
Sociální sítě jako dobrý sluha, ale špatný pán.
Proč se prodá lépe křeček než šváb.
A proč se i šváb může prodat dráž než dva křečci.
Mediální oživení neživé přírody.
Základní technické vybavení pro popularizační video a přírodovědnou fotografii.
Modelové příklady úspěšných recentních popularizačních projektů.
Popularizace přírodních věd představuje pro akademickou sféru takovou obdobu sexuální výchovy na střední škole. Všichni si tak trochu myslí, že jsou v tom dost dobří, ale moc se o tom nemluví a za lecjaký veřejnější popularizační počin se mnozí přírodovědci před svými kolegy až stydí.
Adekvátní popularizační aktivity však tvoří nezbytný kanál komunikace mezi vědeckou sférou a širokou veřejností a umět souvisle a přesvědčivě prezentovat vlastní výzkum patří mezi velmi žádané dovednosti.