Seznam témat přednášky Etologie a sociobiologie. Rozsah a pořadí jednotlivých témat neodpovídá přesně rozvržení jednotlivých lekcí přednášky.
1. Vymezení, historie a teorie oboru (Landová) Etologie, zoopsychologie, behaviorální ekologie, sociobiologie, behaviorální vědy, proximátní a ultimátní př íčiny, čtyři Tinbergenovy otázky.
2. Genetika chování (Frynta) Ontogenetické vlivy, důkazy dědičnosti chování, dědičnost a prostředí, představy o mechanismech dědičnosti chování.
3. Výhody sociality, reciproční altruismus a kooperace (Frynta) Agregace jako antipredační strategie, vězňovo dilema a odvozené hry, osud altruistické mutace, reciproční altruismus a podmínky potřebné k jeho udržení, jiné typy kooperace, trest.
4. Altruismus vůči příbuzným, pomocníci a rodina, eusocialita (Frynta) Hamiltonova podmínka, koeficienty příbuzenství, poplašné signály, pomocníci, rodina u zvířat a její stabilita. Sociální systémy mravenců, vos, termitů a eusociálních savců. Teorie vysvětlující jejich evoluci.
5. Infanticida, siblicida a konflikt zájmů mezi příbuznými (Frynta) Infanticida u hulmanů, lvů a hlodavců. Siblicida, asynchronní líhnutí u ptáků. Rodičovská péče a investice, fylogenese a rodičovská péče, konflikt rodičů s potomky.
6.-7. Agrese, teritorialita a konflikt (Frynta) Definice agrese, fysiologická regulace agrese. Konflikt, teritorialita, hierarchie, evolučně stabilní strategie, signály a komunikace, skupinová agrese.
8. Přehled reprodukčních systémů, promiskuita, tokaniště (Frynta) Role samců a samic, systémy bez rodičovské péče, kompetice spermií, příčiny promiskuity, důvody opakovaného páření.
9. Polygynie, monogamie, rozvod a mimopárové kopulace, polyandrie a konflikt mezi pohlavími (Frynta) Modely vysvětlující polygynii, monogamie a samčí rodičovská péče, důvody pro mimopárovou paternitu. Tropičtí ptáci. Pěvušky jako příklad polyandrie a konfliktu mezi pohlavími.
10. Klasická etologie (Landová) Vrozené vzorce chování, Lorenz, Tinbergen a von Frisch. Vrozené a naučené chování.
11. Učení (Landová) Asociativní učení, učení vhledem, hra, averzivní učení, imprinting, prostorové úlohy, napodobování, tradice.
12. Personalita u zvířat (Landová a Exnerová) Koncepce personality u zvířat, behaviorální syndromy, heritabilita a vliv prostředí, ontogeneze, stabilita a opakovatelnost.
13. Antipredační strategie a chování predátorů (Exnerová) Krypse, aposematismus, mimikry a další antipredační strategie; percepční a kognitivní schopnosti predátorů; mechanismy vyhledávání kořisti; reakce predátorů na výstražné signály; averzivní učení; rozpoznání a generalizace výstražných signálů.
14. Antipredační chování (Fuchs) Behaviorální strategie snižující riziko predace.
15. Sociální učení a sociální kognice (Exnerová) Sociální versus individuální učení; mechanismy sociálního učení; inovace a tradice; vyučování u zvířat; sociální kognice; sebe-reprezentace; teorie mysli. V letním semestru proběhnou jednodenní turnusy v ZOO Praha (zpravidla pro 10-15 studentů za den) odpovídající rozsahu cvičení (1 hodina týdně). Náplní praktika bude seznámení s etologií vybraných druhů zvířat. Pozorování, kategorizace a interpretace chování, tvorba etogramu, půlhodinový snímek chování, diskuse a výklad vyučujících. Seznam obvykle sledovaných druhů na praktiku: Equus przewalski, Pecari tajacu, Nasua nasua, Canis lupus, Speothos venaticus, Chrysocyon, Mellivora capensis, Procavia capensis, Helogale parvula, Cynictis penicillata, Suricata suricatta, Lemniscomys barbarus, Arvicanthis niloticus, Acomys cahirinus, Cynomys ludovicianus, Capromys pilorides, Cyclura nubila. V případě špatné epidemiologické situace a uzavření Zoo Praha bude praktikum probíhat distanční formou. Studenti budou mít za úkol shlédnout vybraná videa s etologickou tematikou, zpracovat dvě eseje o vybraných druzích zvířat a splnit krátký kontrolní test v Moodlu. Literatura: Martin P. & Bateson P. (1993): Measuring Behaviour: An Introductory Guide. Cambridge: Cambridge University Press 1993
Tento předmět je úvodem do studia chování. Seznámí studenty se základy klasické etologie, sociobiologie, resp. ekologie chování a dalších příbuzných oborů. Po historickém úvodu věnovanému základním konceptům a zakladatelům oboru je věnována pozornost vysvětlení významu chování, popisu mechanismů vrozených instinktivních odpovědí a genetice chování. Výklad sociobiologie je rozdělen na positivní (život ve skupině, kooperace, altruismus, eusocialita), negativní (agrese, teritorialita a konflikt) a sexuální interakce (sociální systémy, výběr partnera, mateřské, resp. rodičovské chování). Pozornost je věnována i behaviorálně ekologickým modelům jako je teorie optimálního sběru potravy (optimal foraging theory), teorie optimální velikosti teritoria (optimal territory size) a teorie optimální velikosti skupiny (optimal group size). Další podstatnou částí přednášky jsou partie věnované studiu učení (imprinting, klasické a operantní podmiňování, averzivní učení, diskriminační učení, sociální učení, učení vhledem, učení zpěvu u ptáků). Zvláštní kapitoly tvoří části věnované typům prostorové orientace a navigace, antipredačním strategiím, percepčním a kognitivním schopnostem predátorů využívaných při vyhledávání a rozpoznávání kořisti a rovněž otázkám behaviorálních syndromů a personality u zvířat.
Přednáška je doplněna praktickým cvičením v letním semestru, které probíhá turnusově v Zoo Praha (zpravidla pro 10-15 studentů za den). Zde se studenti seznámí s etologií vybraných druhů zvířat. Obvyklá finanční spoluúčast studenta je 250 Kč.
Absolventi předmětu Etologie a sociobiologie by měli získat teoretické základy paradigmat klasické etologie a sociobiologie nutné pro studium chování zvířat a také pro následné absolvování pokročilejších předmětů (Základy etologie, Sociobiologie a behaviorální ekologie I a II, Kognitivní neuroetologie, Kognitivní etologie).
Tento předmět je vyučován v češtině i angličtině. Pro studenty v programu ERASMUS je určen předmět s kódem MB170P106.
V případě distančního vzdělávání bude využívána platforma MS Teams.