1. Vymezení oboru. Různé směry psychologie, stávající stav, historie oboru. Biologické a psychologické faktory a jejich interakce. Metodologie. Výkonové testy, Dotazníky: uzavřené, otevřené, škálové otázky; Projektivní metody. Praktické aspekty psychologického výzkumu. Výběr subjektů. Psychologické metody v biologii. Etika psychologického výzkumu.
2. Učení a paměť. Kódování paměťových engramů, uchovávání, vybavování, znovuvybavení. Druhy paměti: časové hledisko, hledisko obsahové, paměť sémantická, epizodická. Emoční faktory a paměť. Poruchy paměti. Neurofyziologie paměti. Mechanismus přenosu informace v nervové soustavě. Synapse, Neurotransmitery.
3. Emoce. Typy emocí. Neurofyziologie emocí. Dimenze emocí. Biologické mechanismy.
4. Motivace. Biologické determinanty, sociokulturní determinanty. Výkladové modely. Vnitřní a vnější motivace. Hierarchický model (Maslow). Konace, rozhodovací procesy.
5. Myšlení, jazyk, řeč. Teorie „vrozené gramatiky“ (N.Chomsky), Ontogeneze jazyka. Fylogenetické aspekty.
6. Vědomí, změněné stavy vědomí, spánek, hypnóza. Spánek ve srovnávací perspektivě. Fyziologické mechanismy.
7. Vývojová psychologie. Stručný nástin východisek. Zákony vývojových změn. Fyziologický a patologický průběh psychického vývoje. Jednotlivá stádia kognitivního vývoje z hlediska ontogeneze i ze srovnávací perspektivy.
8. Psychologie osobnosti. Dědičnost, prostředí, výchova. Biologické determinanty. Struktura a dynamika osobnosti: Vlastnosti, procesy, stavy, návyky, postoje. Charakter, Temperament. Dimenze osobnosti, Typologie. Neurofyziologické koreláty.
9. Schopnosti, inteligence. Vlohy, schopnosti, nadání. Rozdělení inteligence. Historické hledisko studia inteligence. Jednorozměrný vs. v ícerozměrný model. Měření inteligence. Kreativita. Analogy výkonnostních kognitivních testů v etologickém výzkumu.
10. Psychopatologie. Příznaky, klasifikace. Obecná psychopatologie, Speciální psychopatologie. Neuropsychiatrické poruchy a jejich animální modely.
11. Kritická psychologie
This is an introductory course in psychology to familiarize students of biological disciplines with terminology, main approaches and methods in psychology. This course is intended to provide a basic orientation in the field, with an emphasis on interface with biology, cognitive and emotional processes, their developmental aspects and psychological methodology.