Didaktika jako nástroj učitele - Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika. - Proč některé národy nemají didaktiku? - Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor? - Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování.
Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU - Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů. "Onlinizace" výuky. - Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU. - Rámcové vzdělávací programy (ZV a G), Školní vzdělávací programy. VÚP. - Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další.
Učivo a jeho struktura - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe. - Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu. - Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ. - Monologické metody. Výklad. - Umění vysvětlovat.
Vyučovací metody I - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe. - Přípravu na VH, uspořádání hodiny. - Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele. - Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle. - Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení.
Vyučovací metody II - Ukázky částí možné vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe. - Přípravu na VH, uspořádání hodiny. - Volba, účel, předosti a slabiny metod. - Jak vést třídu. - Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita. - Vztah: učitel - žák.
Vyučovací metody III - Ukázky částí možné vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe. - Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů. - Týmová výuka. (Didaktické hry). - Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů.
Vyučovací metody IV a organizační formy výuky - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe. - Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku. - Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda. - Techniky a strategie používané ve výuce.
Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl - Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky. - Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba. - Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení. - Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ.
Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie. - Didaktický test. Materiální didaktické a vyučovací prostředky - Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další. Exkurze - Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu. Ekologie - Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody
Realizace výuky - shrnutí - Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ. - Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo. - Otázky ve výuce. Humor ve výuce. - Postavení učitele, postavení žáka ve výuce. - Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči. - Didaktické zásady.
Další funkce učitele na škole - Učitel jako expert, kompetence pro výuku prezenční + kompetence pro distanční výuku. - Pomáhající profese. - Učitelovo pojetí výuky. Reflexe. - "Burnout" a jeho prevence. - Třídní učitel. - Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky. Možnosti online výuky a distanční výuky.
Hodnocení - Účel hodnocen í žáků. - Formativní hodnocení. - Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení. Mezinárodní hodnocení - PISA, TIMSS Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR - Hodnocení po 5. a 9. třídě. - Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV.
Historie výuky přírodovědných předmětů - Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství. - Pochopení historického vývoje české základní a střední školy. Alternativní školy - Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey. - Reformní školy 20. a 30. let 20. století. - Současná situace u nás - školy, systémy, principy. - Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989.
Aktuální AR bude výuka probíhat prezenčně; nařídí-li KŠ PřFUK s ohledem na epidemiologická opatření distanční formu výuky, pak tato bude probíhat v prostředí Google Meet / Google Classroom (Kód kurzu: h6j46n6; Odkaz na Meet https://meet.google.com/uzj-hauh-ghw
), kam se studenti hlásí pomocí emailu s doménou natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas.
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; představíme a prodiskutujeme kurikulární dokumenty a učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu, resp. SŠ; objasníme termíny: didaktická analýza učiva, učivo, učební úloha, či učební pomůcky, online/distanční výuka a její možnosti apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii; v neposlední řadě prodiskutujeme hodnocení výsledků žáků a hodnocení přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR;