Věnovat se budeme mj. těmto tématům: volba vhodných modelových organismů, práce s videem, práce se zvířaty ve výuce (pozorování, pitvání), poznávačky organismů, výuka biologické terminologie a názvosloví organismů či práce s modely a přírodninami. Letmo se dotkneme i specifik výuky dějin přírodních věd nebo zohlednění estetických aspektů ve výuce biologie.
V části cvičení využijeme kazuistiky, které poslouží jako spouštěč diskuse. (Jejich námětem může být například charakter maturitní zkoušky z biologie.)
Společně pročteme a prodiskutujeme publikaci Jančaříkové a kol. (2022, viz doporučená literatura).
V závislosti na potřebách a (ne-)zkušenosti studentů budeme nacvičovat dílčí učitelské dovednosti (například zápis na tabuli, nákres, formulaci otázek…) a zařadíme obecně didaktickou problematiku (hodnocení učebnic, stanovení cílů výuky…).
Problematika vyučovacích metod prolíná celým cvičením. Pro přiblížení výše uvedených témat jsou využívány rozmanité metody, které jsou průběžně reflektovány.
Cvičení poskytuje studentům prostor diskutovat o dílčích tématech spjatých s výukou biologie a vybrané situace si v pozici učitele vyzkoušet. Cvičení se soustřeďuje na problematiku specifickou pro biologii a přírodopis, obecnější didaktické problematice je v ěnována menší pozornost.