1. Základní definice, postuláty (pravděpodobnost, soubor).
Propojení termodynamiky, statistiky a kvantové mechaniky. Kanonický soubor.
Partiční funkce. 2. Mikrokanonický a grandkanonický soubor.
Přehled charakteristických funkcí a vztahů pro p, V, S, E v různých souborech. 3. Monotaomciký ideální plyn - systém neinteragujících částic.
Fermiho-Diracova, Boseho-Einsteinova a Maxwellova-Boltzmannova statistika. 4.-5. Diatomické a polyatomické molekuly.
Energetická nula. Translační, rotační, vibrační, elektronické a jaderné příspěvky k termodynamickým funkcím.
Přímé určení rovnovážné konstanty. Směs ideálních plynů. 6.
Reálný plyn -- interagující částice. Mezimolekulární potenciály.
Reálný plyn. Viriální rozvoj.
Vyjádření viriálních koeficientů pomocí Mayerových funkcí. Viriální koeficienty pro modelové párové potenciály.Resumace viriálních rozvojů. 7.
Statisticko-mechanická teorie tekutin. Kvasiklasický postup.
Van der Waalsova rovnice a Kirkwoodova rovnice. Poruchové metody.
Teorie rostoucí částice, stavové rovnice. 8. Simulační metody, metody Monte Carlo a molekulární dynamiky.
Distribuční funkce a termodynamické funkce. Metody k určení distribučních funkcí. 9.
Ideální krystal. Distribuční funkce frekvencí.
Einsteinova a Debyeova teorie krystalu. Tepelná kapacita a teplotní limity.
Jednodimensionální případ, Fonony. 10. Isingův model.
Fázové přechody, fluktuace a prostorový dosah korelací. Mean field theory a renormalization group theory. 11.
Termodynamika povrchů. Teorie adsorpce.
Vlastnosti povrchu, mezimolekulární působení. Langmuirova izoterma. izoterma BET.
Distribuční funkce pro speciální geometrie. 12. Nerovnovážná termodynamika, Liouvilleův operátor, časově závislý souborov ý průměr.
Boltzmannova rovnice, korelační funkce, absorbce záření. Pokročilejší témata z druhé části sylabu lze po dohodě upravit dle individuálních požadavků zapsaných studentů.
Toto cvičení je volitelným doplňkem ke kurzu Fyzikální chemie IV - Statistická Termodynamika (MC260P105). V rámci cvičení projdeme podrobněji některá odvodzení, které pro nedostatek času nelze udělat v rámci přednášky. Dále budeme řešit různé příklady, na kterých si ukážeme praktické využití teoretických poznatků získaných z přednášky.
V době opatření proti covid-19 probíhá výuka prostřednictvím videokonference.