Metody a formy práce:
Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření model ů situací ze školního prostředí.
Očekávané výstupy:
Student
… analyzuje RVP (a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na biochemii.
… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na biochemii na SŠ.
… analyzuje a porovnává dostupné učebnice biochemie pro SŠ.
… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky biochemie.
… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.
… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce biochemie.
… porovnává filozofii Líného učitele s filozofií jiných učitelů.
… navrhne koncept výuky celého tématu z učiva biochemie (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků)
… v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH.
… v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku.
… v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R).
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva biochemie)
Pedagogick é dokumenty (RVP, ŠVP, Tematický plán)
Učebnice biochemie
Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Filozofie líného učitele
Aktivizační metody (+ didakticky cyklus C.M.I.A.R.E.)
Kritické myšlení
RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)
Just in Time Teaching metody
Koncept převrácené třídy
Vrstevnické učení
Práce s výukovým videem / textem / mobilními aplikacemi
Badatelsky orientovaná výuka
Formativní a sumativní hodnocení
Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností
Virtuální vyučovací hodina
Problematické úseky ve výuce biochemie (dýchací řetězec, fotosyntéza) – význam vizualizace ve výuce chemie
Předmět je zaměřen na výuku středoškolské biochemie z pohledu studenta – budoucího učitele chemie. Odhaluje problematické úseky výuky biochemie. Představuje celou škálu didaktických materiálů, modelů i některých vybraných pokusů.
Předmět je úzce propojen s předmětem Didaktika organické chemie.