Metody a formy práce:
Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.
Očekávané výstupy:
Student
… analyzuje RVP ( a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na organickou chemii.
… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na organickou chemii.
… analyzuje a porovnává dostupné učebnice organické chemie pro SŠ.
… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky organické chemie.
… staví z modelu organických látek různé organické sloučeniny včetně přírodních látek (např. cyklické a necyklické formy monosacharidů).
… pomocí modelů organických sloučenin stanovuje a popisuje konfiguraci a konformaci příslušných organických molekul.
… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.
… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce organické chemie.
… vytváří materiály pro podporu výuky organické chemie se začleněním mobilní aplikace / webového nástroje (padlet, jamborad, apod.) / videa.
… prostřednictvím aplikace Kahoot! (či obdobné aplikace např. wizer.me) vytváří kvízy.
... seznámí se s filozofií Líného učitele a tu porovná s filozofií "tradičního" učitele. Kriticky přistupuje k této filozofii a udává výhody a nevýhody začlenění do výuky chemie.
…navrhne 1 VH do výuky organické chemie se zapojením aktivizační metody (za účelem expozice učiva) a s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (stanovuje cíl aktivity, volí vhodné metody, žákům předkládá instrukce, realizuje akci a provádí závěrečnou reflexi a evaluaci).
… v rámci návrhu 1 VH stanovuje její cíle / očekávané výstupy, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii c ílů.
… navrhnutou 1 VH vhodným způsobem rozfázuje (uvádí fáze VH) a didakticky zpracuje (předkládá nejen učivo, ale též kompletní didaktické zpracování VH).
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva organické chemie)
Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, tematický plán)
Učebnice organické chemie
Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Modely organických látek
Struktura organických látek
Příprava na vyučovací hodinu (INTRO)
Aktivizační metody (výběr záleží na studentech)
Didakticky cyklus C.M.I.A.R.E
Práce s výukovým videem / textem
Mobilní aplikace ve výuce chemie (ChemTube, KingDraw,iMolview, Kahoot! a další)
Online webové nástroje (padlet, jamboard, whiteboard.fi, collboard, MFforms/Google forms, Kahoot!, wizer.me, mentimeter.com atd.)
Účelem předmětu Didaktika organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole.
V semináři se seznámíme s vybranými aktivizačními metodami jak teoreticky tak především prakticky. Důraz je kladen na vlastní činnost studentů.
V ukázkových výstupech (mikrovyučování) studenti jednotlivě prezentují zpracování vybraných témat z organické chemie na modelových příkladech s využitím vybraných aktivizačních metod.