Struktura lekcí: Lekce se zpravidla skládá ze tří částí: a) Přednáška vyučujícího (cca 45 min) b) Prezentace studenta/studentů a jeho tematické rešerše (cca 15-20 min) c) Diskuse nad tématem (cca 25 min) Harmonogram:
1. Úvod (8.10.) - Cíl(e) kurzu, požadavky na úspěšné absolvování kurzu. Praktické využití znalostí a informací o rodinách a domácnostech. Základní přehled problematiky – co je rodina, co je domácnost, od kdy a kdo se problematice rodin a domácností věnoval, stručné opakování základních bodů z historie rodiny a domácnost (východní a západní typ rodiny, vývoj vnímání rodiny v čase, oddělení rodiny a domácnosti)
2. Rodina (15.10.) - Typologie rodin, jak rodina vzniká a zaniká, data o rodinách - Prezentace: - Rodiny celého světa (rozdíly ve vnímání toho, co je rodina a manželství v závislosti na náboženství, kulturním okruhu, míře modernizace společnosti…) - Tradiční a moderní rodina (Vývoj rodinných cyklů za posledních 150 let, patchworkové rodiny, co je vlastně ta tradiční rodina?)
3. Domácnost (22.10.) - Typologie domácností a její proměny v SLDB po roce 1950, vznik a zánik domácnosti, data o domácnostech, vývoj struktury domácností, jak se počítá s domácnostmi - Prezentace: - Domácnost jako ekonomická jednotka (VŠPS, SILC, vysvětlení a kontext výsledků)
4. Prognózy vývoje počtu domácností - RNDr. Tomáš Kučera, CSc. (29.10.) - Historie realistických modelových projekcí a prognóz početního stavu a struktury domácností v ČR - Faktory ovlivňující formování domácností - Přístupy k prognózování počtu a struktury domácností
5. Rodina v kontextu sociální a ekonomické politiky státu (5.11.) - zákon o rodině, manželství a faktické manželství, adopce, pěstounská péče, rozvody, vyživovací povinnost, sociální dávky pro rodinu x daňové zvýhodnění rodiny - Prezentace: - Samoživitelky? (Historie, datové zdroje, vývoj počtu, sociální kontext, existují vůbec?)
6. Domácnost v kontextu sociální a ekonomické politiky státu (12.11.) - sociální dávky cílené na domácnost a společné posuzování, bytová politika - Prezentace: - Hlava a krk - domácnost jako cíl marketingu (Kdo vydělává a kdo utrácí, kdo rozhoduje o nákupech, výzkumy trhu, cílení reklamy s příkladem) - Institucionární domácnosti a jejich vývoj (Kojenecké ústavy, dětské domovy, ústavy sociální péče a změny v posledních 10 letech.)
7. Rodina v
21. století (19.11.) - životní cyklus rodiny, vliv emancipace, neformální soužití, patchworkové rodiny… - Prezentace: - Ženská práce (vliv rodiny a domácnosti na ženu a vliv ženské emancipace na proměnu rodiny i domácnosti)
8. Domácnost v
21. století (26.11.) - stárnutí domácností, singles, deinstitucionarizace - Prezentace: - Single zn. 55+ (Struktura podle pohlaví a věku, domácnosti, kontext sociálního a zdravotního systému, sňatečnost, úmrtnost…)
9. Bydlení (3.12.) - Prezentace: - Tchyně a uzený - vícegenerační soužití (Vývoj, výzkumy na toto t éma, kontext bydlení a bytové politiky, domácí péče o seniory a osoba blízká coby neformální pečující) - Komunity a komuny (Sdílené bydlení v historii, blízké minulosti, současnosti a budoucnosti. Vymezení, zjišťování, jak fungují v praxi. Kláštery, hippies, squaty…) - Dům, základ rodiny - startovací bydlení pro mladé rodiny (po roce 1990 a před, srovnání, návaznosti na porodnost, podpora státu versus tržní prostředí, problematika hypoték, nájmů)
10. Prezentace (10.12.) - Modelová projekce vývoje počtu domácností v ČR do roku 2010 (doplněná o komentáře z oblasti nových trendů) - Lidé mimo rodinu a domácnost (Bezdomovectví, krátkodobé institucionální domácnosti, data, kontext, úvod do problematiky, provázanost s demografií, sociální a zdravotní politikou státu)
11. Test (17.12.)
12. Vyhodnocení testu a opravný termín (7.1.) (?)
Cíl kurzu:
Cílem kurzu je ukázat problematiku rodin a domácností v celé její šíři, podpořit kritické myšlení, rozšířit arzenál běžně používaných zdrojů a tím zprostředkovat studentům výzkumnou zkušenost ve formě běžné v komerčním sektoru (tzn. mimo akademickou a odbornou sféru)
Forma zajištění distanční výuky:
Distanční výuka je zajištěna formou videokonference, prostřednictvím aplikace Zoom. Lekci je možné sledovat prostřednictvím stažené aplikace v počítači/mobilním telefonu nebo on-line aplikaci (bez stažení a přihlašování). Lekce probíhají na odkazu https://us02web.zoom.us/j/8076548521