Didaktika jako nástroj učitele
- Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika.
- Proč některé národy nemají didaktiku?
- Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor?
- Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování.
Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU
- Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů.
- Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU.
- Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. VÚP.
- Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další.
Učivo a jeho struktura
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.
- Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu.
- Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ.
- Monologické metody. Výklad.
- Umění vysvětlovat.
Vyučovací metody I
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.
- Přípravu na VH, uspořádání hodiny.
- Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele.
- Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle.
- Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení.
Vyučovací metody II
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.
- Přípravu na VH, uspořádání hodiny.
- Volba, účel, předosti a slabiny metod.
- Jak vést třídu.
- Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita.
- Vztah: učitel - žák.
Vyučovací metody III
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.
- Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů.
- Týmová výuka. (Didaktické hry).
- Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů.
Vyučovací metody IV a organizační formy výuky
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.
- Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku.
- Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda.
- Techniky a strategie používané ve výuce.
Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl
- Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky.
- Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba.
- Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení.
- Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ.
Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie.
- Didaktický test.
Materiální didaktické a vyučovací prostředky
- Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další.
Exkurze
- Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu.
Ekologie
- Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody
Realizace výuky - shrnutí
- Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ.
- Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo.
- Otázky ve výuce. Humor ve výuce.
- Postavení učitele, postavení žáka ve výuce.
- Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči.
- Didaktické zásady.
Další funkce učitele na škole
- Učitel jako expert.
- Pomáhající profese.
- Učitelovo pojetí výuky. Reflexe.
- "Burnout" a jeho prevence.
- Třídní učitel.
- Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky.
Hodnocení
- Účel hodnocení žáků.
- Formativní hodnocení.
- Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení.
Mezinárodní hodnocení
- PISA, TIMSS
Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR
- Hodnocení po 5. a 9. třídě.
- Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV.
Historie výuky přírodovědných předmětů
- Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství.
- Pochopení historického vývoje české základní a střední školy.
Alternativní školy
- Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey.
- Reformní školy 20. a 30. let 20. století.
- Současná situace u nás - školy, systémy, principy.
- Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989.
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii; v neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR;