1. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, oblast Člověk a příroda, předmět Geologie. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, oblast Člověk a příroda. Možnosti začlenění geologického u čiva do školních vzdělávacích programů (minerály, horniny, základní a regionální geologie, aplikovaná geologie, geologické aspekty životního prostředí).
2. Specifika výuky mineralogie a geologických oborů vůbec na gymnáziu a na základní škole. Učivo základní a rozvíjející. Morfologie minerálů a její úskalí. Fyzikální vlastnosti minerálů jako klíč k jejich identifikaci. Jednoduché pomůcky pro zjišťování fyzikálních vlastností minerálů a jejich dostupnost. Zásady práce v laboratoři, vedení laboratorních cvičení na téma identifikace a využití minerálů. Školní sbírka minerálů. Minerály v běžném životě.
3. Horniny a specifika jejich výuky. Učivo základní a rozvíjející. Pozorování hornin v učebně a v terénu, popis, identifikace. Využití polarizační mikroskopie ve školní praxi. Školní sbírka hornin. Horniny v geologické mapě. Horniny kolem nás.
4. Učivo základní a regionální geologie, průsečíky s předmětem Zeměpis, možnosti integrace. Aplikovaná geologie v sekundárním vzdělávání. Pomůcky pro výuku geologie. Geologické mapy a jejich využití ve škole. Význam geologických poznatků pro člověka.
5. Modely vyučovacích hodin - hodina základního typu, zkoušení a hodnocení, laboratorní práce, výuka v terénu. Školní projekty zaměřené na minerály, horniny a geologické procesy. Využití multimédií.
6. Geologické školní pokusy (krystalizace, simulace geologických procesů aj.). Sběr přírodnin a jejich úprava pro využití ve výuce. Zřizování školních sbírek. Tvorba pracovních listů a dalších učebních materiálů a pomůcek.
The course is focused to specific problems of geological education. Fields of mineralogy, petrology and basic geology are preferred in this course and the labs are used to training of practical exercises following the textbooks for secondary schools.