Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika biologie a přírodopisu

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MDPSBI102C

Anotace

Aktuální AR bude výuka probíhat dle vzhledem k nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými opatřeními, která budou pro LS vydána; pokud bude výuka probíhat částečně online, pak v prostředí Google Meet / Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas.

V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie studenti seznámí s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ. Současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie a jejich vhodnost pro různé skupiny žáků, mimo jiné v kontextu inkluze žáků se specifickými poruchami učení a jinými typy znevýhodnění. Seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a

SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu. Objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. V neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR.