V první části kurzu se pod vedením instruktora se studenti v malých skupinách seznámí se základními typy hornin v zadaném území, naučí se rozpoznávat základní strukturní prvky hornin, měřit kompasem jejich polohu v prostoru a vynášet data do mapy. V druhé části student samostatně zpracovává zadané území, pořizuje samostatně geologickou dokumentaci a na základě společných a vlastních mapovacích túr sestaví geologickou mapu a sepíše stručnou mapovací zprávu za svůj úsek mapy a sestaví ideový geologický řez.
Zároveň připojí návrh využití pozorovaných jevů při výuce geologie.
Terénní didaktický kurz probíhá v geologicky pestrém a vhodném terénu po dobu 5 dní v oblasti Barrandienu v bezprostředním okolí Prahy. Má za cíl uvést do praxe teoretické poznatky a praktické dovednosti studentů z oblasti všeobecné geologie, mineralogie a petrologie pod vedením instruktora. Studenti samostatně zpracují zadané geologické území a sestaví jednoduchou geologickou mapu včetně ideového geologického řezu a doprovodné mapovací zprávy. Zároveň připojí návrh pracovních listů, které využijí ve výuce. Nasbírané materiály (fotografie, vzorky, schematické obrázky) využijí při vysvětlování jevů a procesů probíhajících v zemské kůře při výuce ve škole a pro sestavení vlastních exkurzních průvodců a terénních cvičení. Studenti se v průběhu kurzu naučí sestavovat jednoduchou mapu a interpretovat vztahy mezi geologickými tělesy, vyhodnocovat jednotlivá stádia geologického vývoje a vyzkouší si, jakými způsoby je možné žákům objasňovat jednotlivé geologické procesy a vznik hornin a minerálů v praxi. Důraz je kladen zejména na propojení získaných poznatků v mezipředmětové výuce.
Studenti se v rámci kurzu naučí:
- rozpoznávat základní typy hornin a horninotvorných minerálů
- rozlišovat základní typy primárních a sekundárních struktur, jejich prostorovou orientaci a způsoby jejich vynášení do map.
- na základě prostorových vztahů geologických těles a typů hornin interpretovat geologický vývoj zadaného území.
- využívat teoretické poznatky a pozorování v terénu při přípravě vlastních výukových materiálů (pracovních listů, exkurzních průvodců),
- efektivně využívat didaktické prostředky a metody vhodné pro výuku v terénu, rozpoznávat prakticky výhody a nevýhody terénní výuky geologie,
- vyhodnocovat dílčí aktivity kurzu v kontextu školní výuky geologie a naučit se využívat vhodné metody ověřování zvládnutí dané problematiky
- vytipovat lokality a terénní aktivity vhodné pro mimoškolní výuku
- získat praktické dovednosti při propojování poznatků z oblasti geologie s dalšími přírodními vědami a vědami o Zemi