• Základní andragogické pojmy, historie a současnost vzdělávání dospělých.
• Vzdělávací politika ČR, legislativa, aktuální dokumenty, role státu. Financování vzdělávání dospělých, trh práce v ČR.
• Současná situace dalšího vzdělávání v ČR, systém dalšího vzdělávání, akreditace vzdělávacích programů.
• Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých, účast dospělé populace na dalším vzdělávání, motivace. Nerovnost přístupu ke vzdělávání dospělých, příčiny nerovnosti. Vzdělávání zvláštních sociálních skupin: minority, sociálně znevýhodněné skupiny, skupiny ohrožené sociální exkluzí.
• Celoživotní učení, učící se společnost. Formální, neformální a informální vzdělávání (Zákon č. 179/2006 Sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání).
• Kvalifikační vzdělávání, rekvalifikační vzdělávání, firemní vzdělávání, další vzdělávání pedagogických pracovníků, zájmové a občanské vzdělávání dospělých.
• Vzdělávání seniorů.
• Role vzdělavatele ve VD: učitel, lektor, tutor, kompetence lektora.
• Dospělý ve vzdělávacím procesu, specifika vzdělávání, problematika vzděl ávání dospělých, pedagogicko-psychologické aspekty VD. Formy a metody vzdělávání
• (brainstorming, braintwriting, workshop, koučing), distanční vzdělávání, blended learning.
• Příprava a realizace vzdělávací akce.
• Poradenství ve vzdělávání dospělých.
• Volnočasové aktivity v historii a současnosti, volný čas a životní styl, pedagogické přístupy k volnému času.
Předmět seznamuje se základními pojmy, historií, teorií a praxí vzdělávání dospělých. Současně poskytuje informace o možnostech využití volnočasových aktivit ve vzdělávání dospělých s důrazem na budování zdravého životního stylu.
Cílem je pochopení aktuálních jevů a procesů týkajících se vzdělávání dospělých a získání přehledu o základních pojmech a možnostech volnočasových aktivit.