Charles Explorer logo
🇬🇧

Socioeconomic conflicts in nature conservation

Class at Faculty of Science |
MO550P121

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Účastníci kurzu získají vhled do vybraných socioekonomických konfliktů v ochraně rostlin, živočichů a územních celků v urbanizované krajině České republiky a Evropy. Na konkrétních příkladech bude demonstrován konflikt člověka s přírodou, konflikt, který je i v silně využívané krajině řešitelný. Jednotlivá řešení však nezřídka přinášejí značnou finanční zátěž pro jednotlivce, firmy i celou společnost. Kurz se bude sestávat z následujících tématických bloků: i) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých mlžů I - causa perlorodka říční (Margaritana margaritifera), deštníkový druh. ii) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých mlžů II - škeble (Anodontidae) a velevrubi (Unionidae) ve velkých řekách, údolních nádržích a rybnících. iii) Socioekonomické konflikty v ochraně raků (Astacidae) - transfery a račí mor. iv) Socioekonomické konflikty v ochraně obojživelníků - žáby (Anura) a automobilová doprava. v) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých predátorů - způsoby studia jejich potravy a predačního tlaku na společenstva ryb. vi) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých ptáků I - kormorán velký (Phalacrocorax carbo), "černý mor Evropy" vs. produkční a sportovní rybářství. vii) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých ptáků II - ledňáček říční (Alcedo atthis), orlovec říční (Pandion haliaetus), čáp černý (Ciconia nigra), Orel mořský (Haliaeetus albicilla). viii) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých savců - vydra říční (Lutra lutra). ix) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých savců - rys ostrovid (Lynx lynx), medvěd hnědý (Ursus arctos), vlk obecný (Canis lupus), bobr evropský (Castor fiber). x) Socioekonomické konflikty v ochraně přírody spojené s výrobou elektrické energie, se zateplováním budov a s regulací toků. xi) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých územních celků - (causa Šumava, causa Gabčíkovo a nádrže vůbec). xii) CITES jako zdroj socioekonomických konfliktů v ochraně přírody (tygři, nosorožci, sloni, papoušci aj.).

Studenti budou mít příležitost prostřednictvím vlastních, krátkých příspěvků prezentovat témata, která oni osobně cítí jako palčivá a aktuální na regionální, národní či celosvětové úrovni (klíčová podmínka pro absolvování kurzu).

Annotation

The course demonstrates selected socio-economic conflicts in nature conservation (eg protection of amphibians and large bivalves, invasive species of crayfish, fish predators, national parks and protected areas in general, large carnivores, beaver, thermal insulation of buildings, "green" energy). Students have the opportunity, through shorter contributions, to demonstrate their own secio-economic conflict, which they consider interesting at regional, national or even global scales (this activity is absolutely crucial for passing of the course).