1. Antropocén
Paleolit –neolit – industriální epocha – současný vývoj – klíčová 60. léta minulého století. – Rachel Carsonová „Mlčící jaro“ – věda, občanská společnost, politikové – Stockholmská konference 1972 jako mezník. 2. Udržitelný rozvoj
Vývoj od Stockholmu až po Rio+20 (2012) a globální cíle udržitelného rozvoje (SDGs) – úloha OSN – deklarace – principy. 3. Environmentální chování a politika
Lidské jednání, veřejná správa – zákony- účast veřejnosti – nástroje environmentální politiky - Aarhuská úmluva – společenské normy. 4. Východiska a postoje
Lidské hodnoty – filosofická východiska – hlubinná ekologie – teorie Gaia – ekomodernizmus – Laudato Si. 5. Environmentální věda
SCEP 1971 – biosféra – Miléniové hodnocení ekosystémů, planetární meze – indikátory – věda a politika (IPCC). 6. Přírodní služby a planetární meze
Ekosystémové služby, zátěž prostředí, kritické zátěže. 7. Ochrana přírody
„Klasická“ ochrana – biodiverzita – cíle z Aiči – „Half Earth“ E.O.Wilsona – „novel ecosystems“. 8. Klíčové přírodní zdroje
Voda, potraviny, energie. 9. Ochrana klimatu
Zemské klima, Rámcová úmluva, Pařížská dohoda. 10. Ekonomie životního prostředí
Obecný pohled – „decoupling“ – ekonomické hodnocení – TEEB – přírodní kapitál. 11. Zelená ekonomika
„Mikroekonomický“ pohled – podniky – win/win – technické normy – dobrovolné nástroje greenwashing. 12. Globální vládnutí
Globální veřejné statky – OSN – MEAs – Vestfálský systém. 13. Výzvy a rizika
Současný a budoucí vývoj – hlavní rizika – klima – energie – potraviny –voda – biodiverzita – předpokládaný politický a ekonomický vývoj.
Upozornění: předmět je určen především studentům magisterského studia. Sudenti N-OZP předmět mají ve studijním plánu jako povinný - pokud si předmět zapíšete a splníte v B-OZP studiu, a budete pokrčovat v magisterském, bude vám předmět uznán, ale nebudou vám přičteny kredity do celkého počtu kreditů (což je v NMgr 120).
Kurz obsahuje základní vědecké a politické koncepce ochrany životního prostředí, přírody a přírodních zdrojů v globálním měřítku. Přednášky jsou koncipovány v historické perspektivě. Základním koncepčním rámcem je představa udržitelného rozvoje.
V případě izolace kontaktujte vyučujícího.