* Práce v počítačové síti, základní dovednosti Práce na osobních počítačích v prostředí počítačové sítě fakulty, zejména počítačových učeben a studoven, organizace dat, informační zdroje PřF, základní operace společné pro všechny programové produkty. Informace o typech nejpoužívanějších aplikací (tabulková zpracování dat, databáze, textové editory a procesory, matematické aplikace, statistické aplikace, prostředí programovacích jazyků, mail, web, ftp). - 1 lekce * Práce s tabulkami a grafy - základní nástroj přírodovědce Principy tabulkového procesoru, MS Excel.
Výpočty v tabulkách tabulek dat pomocí absolutního a relativního adresování. Grafy vhodné a nevhodné pro daný typ dat, grafy funkcí, kombinované a vlastní typy grafů.
Použití implementovaných funkcí: matematických, logických, textových, vyhledávacích. Informace o statistických funkcích.
Vše na příkladech při řešení konkrétních úloh. Práce se seznamy dat - vyhledávání, použití filtrů, souhrny, třídění v prostředí MS Excel.
Práce s programem R v prostředí RStudia. Základní funkce R, tvorba grafů, R-programy (skripty).
Datové struktury v R. - 5-6 lekcí * Pokročilé techniky práce s textovým editorem Textový editor se zaměřením na formátování laboratorních a podobných prací, vkládání objektů (tabulek, obrázků, grafů a vzorců) a práce s nimi. - 1 lekce * Úvod do programování Vytvoření makroinstrukce v MS Excelu. Vysvětlení principu práce běžných programů pro řešení přírodovědných úloh a numerické modelování, součásti programu (vstup dat, výkonná jednotka, textový a grafický výstup, menu).
Vysvětlení základních standardních programovacích konstrukcí a jejich praktická realizace v prostředí MS Excel - Visual Basic pro aplikace. - 2 lekce * Jak prezentovat odbornou práci Základní informace o tvorbě prezentací. Tvorba vlastní webovské stránky, základní informace o jazyku HTML. - 2 lekce
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia a je zaměřen na potřeby budoucích přírodovědců a učitelů přírodovědných oborů. Cílem je pochopení základních principů práce s osobním počítačem (organizace dat, práce s tabulkami a grafy, databázemi a programování) a dosažení takové úrovně, aby byli studenti schopni samostatně a efektivně používat počítač ve svém studiu a měli výchozí předpoklady pro kurzy, ve kterých se využívají speciální stránky výpočetní techniky (např. GIS, statistické programy, modelování v Matlabu nebo programování).
Při online výuce v ZS 2020/2021 používáme především Google Meet, Google Classroom a Microsoft Teams. Každý týden dostávají studenti k procvičení probrané látky úlohy, které pedagogové kontrolují. Základem k navázán í komunikace je e-mailový kontakt, který používáme i při kontrole úloh zadávaných mimo Google Classroom a při odpovědích na dotazy studentů.
Udílení zápočtu bude záviset na tom, zda v zápočtovém týdnu poběží prezenční, nebo distanční výuka. V případě prezenční výuky bude na závěr zápočtový test a bude přihlédnuto k práci studentů během semestru, v distanční výuce dostanou studenti zápočet za celkovou aktivitu v průběhu semestru.
V rámci předmětu budou moci studenti využívat počítačovou síť učeben na PřF UK a výpočetní středisko Troja.