Sylabus: 1.Pojem paradigmatu, interpretace, vědecké a mimovědecké chápání světa a jejich specifika,myšlení v polárních protikladech a jeho úskalí 2.Fenomén jazyka, lidská specifika v této oblasti, evoluce jazyků, vztah jazyka a smyslového vnímání,problém redukce a redukcionismu. 3.Metafora a poezie, příběhovost a mýtus, historický a evoluční proces 4.Sociomorfní, biomorfní a technomorfní modelování, chápání světa skrze jejich prizmata. 5.Nauky a jejich nositelé, pojem ekleziomorfní struktury, jejich činnost v archaických i nových společnostech, jejich psychologické kořeny a specifika,fenomén byrokratické správy paradigmatu 6.Význam dějin vědy pro sebereflexi jednotlivého oboru a pochopení statu quo, dějiny vědy jakožto střídání paradigmat, význam sociomorfních projekcí pro pochopení biologických koncepcí 7.Chápání biologických jevů u lovecko-sběračských národů a raných agrárních civilizací, chápání biologických jevů u starých civilizací Předního a Dálného východu 8.Zrod biologie jako vědecké disciplíny v antickém Řecku a její pokračování v Římě, biologické myšlení ve středověku u Byzantinců, Arabů a v Evropě 9.Renesanční botanická a zoologická kompendia, propojení biologie a medicíny,anatomické a biologické teorie 10.Biologické myšlení baroka a osvícenství, nástup mechanicismu a Descartovský obrat, teorie preformace, vznik klasifikací a mikroskopické techniky 11.Francouzské biologické myšlení 18. A 19. století, vznik lamarckismu, teorie kataklysmat, typologické myšlení, morfologie a paleontologie 12.Německá "romantická" biologie první poloviny 19.století a její pokračování v embryologii, německé autonomistické škole a etologii 13.Anglická biologická škola, vznik darwinismu a jeho pozdější osudy v podobě neodarwinismu. 14.Vztah vědy a ideologie, popř.politiky, vliv chodu "velkých" dějin na tvářnost biologie, příklad lysenkismu a sociobiologie
Development of biological ideas from archaic period towards the present; pre-scientific ideas of archaic cultures; origins of biology in the antiquity; biology in the Middle ages, of Renaissance, Baroque, and the Enlightenment; "romantic" biology at the beginning of 19th century; national schools: German, English, and French biology; establishment of genetics, microbiology, and ethology; role of paradigms and paradigm change in sciences; role of the history of science.;
Literature:
Komárek S.(1997): Dějiny biologického myšlení.Praha,Vesmír.
Komárek S.(2000): Příroda a kultura. Praha, Vesmír.
Jahn I.(1998): Geschichte der Biologie. Jena,Fischer.