1.Současné pojetí profese učitele. Učitel jako reflektující praktik. Role učitele.
2. Pedagogika jako věda a jako „umění“. Výchova, vzdělání a vzdělávání jako základní pojmy pedagogiky. Vztah pedagogické teorie a praxe. Historicko-společenská funkce výchovy.
3. Povaha a proměny pedagogických diskursů a jejich vliv na výchovně vzdělávací praxi.
4. Proces výchovy a jeho základní prvky (cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy).
5. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Školský systém a jeho současné proměny. Školská soustava a klasifikace ISCED.
6. Transformace školy a současný stav školské reformy. Základní kurikulární a legislativní dokumenty. Rámcové vzdělávací programy a jejich převod do školních vzdělávacích programů. Kompetenční pojetí vzdělání.
7. Pedagogické modely školy (škola transmisivní, konstruktivní, alternativní školy).
8. Pedagogické situace. Pedagogická komunikace jako nástroj procesu výchovy a vzdělávání.
9. Kolegialita a týmová práce učitelů. Spolupráce učitelského sboru s dalšími aktéry ve vzdělávacím prostředí.
10. Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele.
11. Aktuální otázky výchovy, vzdělávání.
12. Vybrané otázky školské politiky a jejich vliv na práci školy a učitele (inkluzivní vzdělávání aj..)
Cílem výuky předmětu je, aby studenti pochopili funkci pedagogiky v profesním směřování učitele. Předmět vede studenty k orientaci v oboru pedagogika a k jejímu vnímání jako nástroje pedagogické praxe.
Pomáhá vytvořit podmínky pro to, aby studenti získali předpoklady k analýze základních problémů výchovy, vzdělávání a současného školství v souvislosti se společenským vývojem a soudobými pedagogickými diskursy. Studenti získají poznatky o změnách v českém školství prostřednictvím legislativních a kurikulárních dokumentů, což jim umožní porozumět vzdělávacímu prostředí školy. Nedílnou součástí předmětu je vést studenty k pochopení měnícího se pojetí profese učitele a přispět k vytváření jejich pozitivního postoje k této profesi.