Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do psychologie

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MUS14

Sylabus

Vybrané kapitoly z obecné a kognitivní psychologie. Využití psychologie ve výchovně vzdělávacím procesu, charakteristika poznávacích procesů, tj. paměť, učení, pozornost, vnímání, řeč, myšlení, inteligence a jejich význam v edukačním procesu. Emoce a motivace v edukačních procesech a vztazích.

Témata z psychologie osobnosti Vývoj a utváření osobnosti, struktura osobnosti -temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter, obranné mechanismy já, psychologické metody poznávání osobnosti.

Vývojová psychologie (charakteristika vybraných věkových období z hlediska somatického, kognitivního, emocionálního a sociálního).

Charakteristika poznávacích procesů a jejich klasifikace.

Paměť, učení, pozornost a jejich specifické postavení v poznávacích procesech.

Emoce a motivace. Emoce a jejich role v psychické regulaci. Motivace, motiv, klasifikace potřeb a možnosti jejich uspokojování ve školní praxi.

Struktura osobnosti (temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter)

Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Copingové strategie.

Vývoj a utváření osobnosti. Procesy učení a zrání, socializace, výchova. Utváření já.

Periodizace psychického vývoje. Charakteristika vybraných vývojových stadií z hlediska somatického, kognitivního a sociálního (mladší školní věk, dospívaní, nastupující dospělost). Souvislosti pro edukační procesy a vztahy. Dospělost a její specifika při vzdělávání. psychického vývoje. Předmět vývojové psychologie a periodizace psychického vývoje Novorozenecké, kojenecké, batolecí a předškolní období ? charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního Mladší školní věk - charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního Dospívaní (pubescence, adolescence) - charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního Dospělost a její specifika při vzdělávání

Anotace

Vybrané kapitoly z psychologie osobnosti, vývojové, obecné a kognitivní psychologie aplikované zejména do edukační praxe, ale zároveň využitelné v každodenních lidských aktivitách.