Jde o rozvíjení zejména sociálně-psychologických profesních dovedností učitele a s nimi souvisejících dovedností didaktických a diagnostických:
Sociální dovednosti učitele a motivace pro efektivní výkon profese
Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele
Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací
Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince
Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků
Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků
Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování
Rozvíjení tvořivosti
Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu
Zvládání zát ěžových situací ve skupině
Strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině
Duševní hygiena a relaxační aktivity ve školní třídě
Sociálně-psychologický výcvik - sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. Výcvik nabízí cvičení k postupné podpoře dílčích dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesní kompetence učitele. Sociální dovednosti se vzta-hují zejména k: sebepoznávání, sebereflexi a poznávání druhých, komunikaci ve škole
(učitel - žák, učitel - rodič, učitel - učitel), konfliktům ve škole a jejich zvládání a v neposlední řadě psychohygienickým aspektům sociálních interakcí ve škole a nácviku jednoduchých relaxač-ních cvičení.
POŽADAVKY PRO ZÍSKÁNÍ ATESTACE - 80 % aktivní účast na kurzu; zpracování reflexe na libovolné téma související se sociálními dovednostmi posilovanými v rámci kurzu (výcviku).