Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologie pro učitele II

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MUS20

Sylabus

Cílem je rozvoj sociálně psychologických profesních dovedností učitele a s nimi souvisejících dovedností didaktických a diagnostických:

Sociální dovednosti učitele a motivace pro efektivní výkon profese

Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele

Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací

Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince

Obousměrná komunikace – zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků

Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, užití popisného jazyka namísto hodnocení a zobecňování, akceptování osobnosti žáků

Sociální interakce ve skupině, význam pravidel při práci skupiny, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry žáka a sebejistého vystupování

Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu

Zvládání zátěžových situací ve skupině, strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině a relaxační aktivity 

Anotace

Sociálně-psychologický výcvik - sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. Výcvik nabízí cvičení k postupné podpoře dílčích dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesních kompetencí učitele. Sociální dovednosti se vztahují zejména k: sebepoznávání, sebereflexi a poznávání druhých, komunikaci ve škole

(učitel - žák, učitel - rodič, učitel - učitel), konfliktům ve škole a jejich zvládání a v neposlední řadě psychohygienickým aspektům sociálních interakcí ve škole a nácviku jednoduchých relaxačních cvičení.

POŽADAVKY PRO ZÍSKÁNÍ ATESTACE - 80 % aktivní účast na kurzu; zpracování reflexe na libovolné téma související se sociálními dovednostmi posilovanými v rámci kurzu (výcviku).