1) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - systém péče o tyto žáky v oblasti školství a jeho současné změny (od
1.9.2016).
2) Pedagogická diagnostika, metody pedagogické diagnostiky.
3) Specifické poruchy učení - diagnostika, způsoby nápravy, práce ve výuce
4) Specifické poruchy chování – diagnostika, výchovná doporučení, práce ve výuce: syndrom ADHD, ADD.
5) Poruchy autistického spektra, narušená komunikační schopnost a vady řeči: dagnostika, výchovná doporučení, práce ve výuce.
6) Tělesné, zrakové a sluchové postižení, kombinované vady: diagnostika, výchovná doporučení, pomůcky.
7) Mimořádně nadaný žák – diagnostika, výchovná doporučení, práce ve výuce
8) Žák s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání žáků - cizinců, práce ve výuce
9) Pedagogická intervence v oblasti rizikového chování dětí a mládeže – primární, sekundární a terciární prevence. Minimální preventivní program. Poruchy chování u dětí a mládeže.
10) Pedagogická analýza sociálních vztahů ve třídě. Agresivita a šikana u dětí a mládeže, diagnostika, úloha pedagoga při práci se šikanou.
11) Děti ohrožené prostředím – syndrom CAN, diagnostika, preventivní a výchovná opatření, role učitele. Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte.
12) Aktuální otázky pedagogické diagnostiky a intervence.
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovně-vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně-vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko-psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).