ORGANIZACE:Část hodin je tvořena přednáškami vyučujících, část hodin je věnována představení témat, která studenti zpracují formou samostatné práce a následně prezentují. Výstupy samostatné práce studentů jsou zaměřené na aplikaci tématu do výuky. POŽADAVKY A HODNOCENÍ: Osvojení nových poznatků je ověřováno závěrečným testem. Celkové hodnocení vychází ze součtu bodů za zpracování (a případně prezentaci) zvoleného tématu (0-30 bodů) a test (0-70 bodů). SYLABUS (pořadí témat může být upraveno):
1. Svět jako systém, typy systémů, zpětné vazby, rovnováha. Globální témata ve výuce, (specifika, cíle a metody výuky).
2. Země jako součást vesmíru
3. Dlouhodobý vývoj globálního ekosystému – Vývoj litosféry (Wegenerova teorie kontinentálního driftu), vývoj klimatu klimatu (Milankovičovy cykly, výkyvy v holocénu atd.).
4. Globální (všeobecná) cirkulace atmosféry a systém mořských proudů
5. Pedosféra a biosféra jako součást globálních systémů
6. Přírodní rizika a (antropogenní) změny klimatu jako příklady vzájemných vazeb mezi FG sférou a lidskými aktivitami
7. Krajina jako výsledek působení fyzickogeografických a komplexních procesů
8. Zonalita, sezonalita a vývoj ekosystémů
9. Nerovnoměrný socioekonomický rozvoj světa
10. „Globální spotřebitel“ – víme co nakupujeme?
11. Mezinárodní migrace a rozvoj
12. Světová velkoměsta a jejich dynamika
Předmět Globální systémy je určen pro studenty učitelství geografie. Z toho vyplývá i celkové pojetí kurzu, jeho ž hlavním cílem je zasadit do globálního kontextu poznatky, získané během studia dílčích geografických disciplín v nižších ročnících. Přibližně polovinu kurzu tvoří přednášky vyučujících, druhou část tvoří samostatná práce studentů a jejich prezentace (ústní nebo písemnou formou), jejichž cílem je rozvoj pedagogických a didaktických dovedností studentů učitelství. Po domluvě s vyučujícím mohou mít prezentace mít různou formu.
Kurz je koncipován tak, aby přispíval také k rozvoji dílčích dovedností, potřebných pro porozumění světu v globálních souvislostech, k formování morálních a etických hodnot a k rozvoji osobnosti směrem k tvořivosti, kritickému myšlení i otevřenosti novým přístupům a řešením. Důraz je kladen na pochopení vzájemného propojení lokální a globální úrovně (vliv lokálních rozhodnutí na globální úroveň a naopak) i vzájemné provázanosti jednotlivých fyzickogeografických sfér a jejich vztah k lidským aktivitám, a to nejen ve smyslu ovlivňování přírodního prostředí lidskou činností, ale také ve smyslu vlivů přírodních procesů na lidské aktivity.