Charles Explorer logo
🇨🇿

Migrace a rozvoj

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MZ340P105

Sylabus

Mezinárodní migrace a rozvoj – letní semestr 2022/23

Středa 10:45 - 12:15, učebna Z4

Anotace

V rámci kurzu jsou rozebírány vybrané souvislosti problematiky migrace a rozvoje. Výuka probíhá především seminární formou, prostřednictvím diskuze vybraných témat na základě zadaných materiálů – viz sylabus a zadání k jednotlivým seminářům.   

Požadavky a hodnocení

Účast; tolerována je jedna absence (33 % hodnocení)

Příprava na semináře dle požadavků níže a kvalita této přípravy. Tolerován je max. jeden neodevzdaný úkol (34 % hodnocení)

Aktivita na seminářích (33 % hodnocení)

Sylabus 2023

Datum

Vyučující

Téma 1 15.2.2023

JN

Úvod, organizace kurzu, úkoly, hodnocení, cvičení – tvorba myšlenkové mapy 2 22.2.2023

EM

Environmentální migrace 3 1.3.2023

DD

Sociální remitence 4 8.3.2023

EJ

Finanční remitence 5 15.3.2023

EJ

Politické remitence 6 22.3.2023

EJ

Diaspora a transnacionalismus 7 29.3.2023

EJ

Migrace kvalifikovaných pracovníků a brain drain 8 5.4.2023

EJ

Integrace a rozvoj 9 12.4.2023

JN

Migrace a globální rozvojové strategie 10 19.4.2023

JN

Vybrané vnější politiky EU pro migraci a rozvojová spolupráce 11 26.4.2023

JN

Klimatická změna, rozvoj, migrace 12 3.5.2023

DD a EJ

Migrace a rozvoj – shrnutí problematiky

DD – Dušan Drbohlav; EJ – Eva Janská; EM – Eliška Masná; JN – Josef Novotný

Příprava na semináře

S výjimkou první hodiny prostudujte před každým seminářem zadané materiály. Problematiku rozebíranou v těchto materiálech a případně i dalších materiálech, které si sami dohledáte, zpracujte pro každý z těchto seminářů do podoby myšlenkové mapy. Cílem je vytvořit informativní konceptuální schéma, které vás při hodině povede diskusí tématu (a zároveň ukáže, jak jste se na hodinu připravili). Myšlenkovou mapu lze znázornit pomocí tužky a papíru nebo vytvořit v elektronické podobě a posléze vytisknout pro účely semináře. Konkrétní podoba je na vás, nebojte se tvůrčím způsobem experimentovat. Pro ilustraci si můžete najít příklady „mind map“ na internetu.  Zpracovanou myšlenkovou mapu si vždy přineste na seminář a nejpozději hodinu před začátkem daného semináře uložte do této sdílené složky: Mezinárodní migrace a rozvoj  (ručně vytvořené myšlenkové mapy vyfoťte a uložte do složky jako obrázek v některém z obvyklých grafických formátů). Připravte se také na představení vaší myšlenkové mapy na semináři. Pro jednotlivé semináře může být tento úkol dále specifikován – vždy si před přípravou úkolu pročtěte anotace k danému semináři – viz níže.  

Zadání k jednotlivým seminářům:

(2) Eliška Masná: Environmentální migrace – 22.2.

Téma tohoto semináře je environmentální migrace, tedy bude se diskutovat vztah migrace obyvatel a stavu/kvality životního prostředí. Cílem semináře je předat základní informace o tomto fenoménu a zároveň pochopit komplikovanost tohoto vztahu.

Příprava na hodinu:

Studenti si přečtou oba doporučené články. Pokusí se v článku vyhledat informace jak životní prostředí (environment) ovlivňují migraci obyvatel. Tyto informace si zapíší a začlení do myšlenkové mapy vytvořené pro tento seminář.

Povinná literatura:

Massey, D. S., Axinn, W. G., & Ghimire, D. J. (2010). Environmental change and out-migration: Evidence from Nepal. Population and environment, 32(2-3), 109-136. Dostupné ZDE.

Black, R., Adger, W. N., Arnell, N. W., Dercon, S., Geddes, A., & Thomas, D. (2011). The effect of environmental change on human migration. Global environmental change, 21, S3-S11. Dostupné ZDE.

Další doporučené materiály:

IOM - Environmental Migration Portal  

(3) Dušan Drbohlav: Sociální remitence – 1.3.

Seminář a diskuse se plně věnují sociálním remitencím. Nejprve se zabýváme prvotním nástinem konceptu tak, jak jej v roce 1998 představila Peggy Levitt. Jde zejména o roli sociálních remitencí ve zdrojových zemích migrace, o mechanismy, kterými jsou tam sociální remitance přenášeny i význam, jaký sociální remitence hrají v sociálním a politickém životě zdrojových zemí. Ve druhém příspěvku (z roku 2013) jsou zejména vypíchnuty výhody, ale i limity a proměny konceptu sociálních remitencí – tak jak se vyjevily po cca 15 leté zkušenosti. Nastíněny jsou rovněž návrhy nových oblastí výzkumu na daném poli. 

Literatura k načtení:

Levitt, P. (1998): Social Remittances: Migration Driven Local-Level Forms of Cultural Diffusion. The International Migration Review, 32, 4, 926–948. Dostupné ZDE

Boccagni, P., Decimo, F. (2013): Mapping Social Remittances. Migration Letters, 10, 1, 1–10. Dostupné ZDE

(4) Eva Janská: Finanční remitence – 8.3.

Seminář se věnuje představení a diskusi konceptu finančních remitencí – tj. zejména teoreticko- metodologické podstatě migračního procesu ve vztahu k remitencím a jejich souvislostem s rozvojem. Důraz je především kladen na vybrané pravidelnosti a podmíněnosti remitování, vazbu remitencí na další globální finanční toky, dopady remitování – výhody a nevýhody a charakter samotného výzkumu remitencí. Obecněji pojaté aspekty jsou doplněny o představení a diskusi výzkumu remitančního chování Bolivijců ve Valle Alto, Bolívii.

Literatura k načtení:

Drbohlav, D. (2015): „Migrace – remitence – rozvoj“: realita a teoreticko-metodologické zarámování paradigmatu. In: Drbohlav, D. (ed.): Ukrajinská pracovní migrace v Česku. Migrace-remitence - (rozvoj). Praha, Nakladatelství Karolinum, str. 25-48.

Yarnall, K., & Price, M. (2010). Migration, development and a new rurality in the Valle Alto, Bolivia. Journal of Latin American Geography, 107-124.

(5) Eva Janská: Political remittances-  15.3

Cílem semináře je diskuze vlivu migrantů, resp.diaspory na politickou situaci v zemích původu. Jak lze vysvětlit současný vznik nadnárodních politických vazeb a kdo má z politického transnacionalismu prospěch? Z teoretických částí článků vyberte nejvýznamnější proměnné, které hrají důležitou roli v politické angažovanosti migrantů vůči jejich domovským zemím

Anotace

V rámci kurzu jsou rozebírány vybrané souvislosti problematiky migrace a rozvoje. Výuka probíhá především seminární formou, prostřednictvím diskuze vybraných témat na základě zadaných materiálů – viz sylabus a zadání k jednotlivým seminářům.