1. Předmět geografie služeb a její postavení v rámci geografických disciplín.
2. Vymezení terciérního sektoru a jeho vnitřní členění. Postavení služeb v rámci ekonomiky, jejich specifi čnost a současný význam.
3. Regionální diferenciace služeb.
4. Prostorové aspekty obslužné sféry (základní pravidelnosti, vývojové trendy, Christallerova teorie centrálních míst).
5. Obslužná regionalizace (základní interakční modely).
6. Geografie maloobchodu - vývoj a současný stav maloobchodního sektoru.
7. Geografie výrobních služeb.
8. Veřejné služby a jejich prostorové aspekty, pravidelnosti a vývoj.
9. Geografie cestovního ruchu - základní terminologie, zdroje, ukazatele a metody. Historický vývoj CR, vývoj geografie CR.
10. Cestovní ruch v globálním měřítku, dopady CR, overturismus, dopady pandemie.
11. Regionalizace cestovního ruchu ve světě. Základní charakteristiky makroregionů.
12. Geografie cestovního ruchu Česka – vývoj, regionalizace, problémy, organizace a řízení, druhé bydlení.
První část kurzu je věnována geografii služeb. Jedná se o základní kurz, který tvoří vstup do problematiky heterogenní obslužné sféry a její reflexe v dílčích odvětvových disciplinách sociální geografie. Pozornost je dále věnována regionálnětvorným aspektům terciérních aktivit společnosti.
Druhá část kurzu je zaměřena na geografii cestovního ruchu jako jednu z nejvýznamnějších a dynamicky se rozvíjejících součástí terciéru. Diskutovány jsou teoretické a obecné otázky. Je podán základní přehled o cestovním ruchu, s důrazem na vývoj a trendy hlavních statistických ukazatelů a proudů turistů na úrovní globální a makroregionální, efekty pandemie, dopady CR. Poslední část je věnována základním tématům geografie cestovního ruchu v Česku.
V případě nutnosti bude výuka probíhat on-line formou. Bližší informace budou studentům zaslány mailem.