The structure of scientific revolutions.
The development of geographical thought.
Descriptive regional geography (classification of geographic information, geographical determinism).
Spatial science (quantitative revolution, nomothetic versus idiographic geography, statistical correlation versus causal relation).
Post-positivist approaches (critique of positivism, multiparadigmatism and plurality of approaches, the role of subject- critical theory, positive, critical and normative role of geography, agency versus structure).
Position of geography among sciences and internal classification of geography.
Epistemology: induction and deduction, abstraction and generalization.
Ontology: geographical organization of reality.
Selected geographical concepts (reagion, landscape, place and space, absolute and relative distance and space, time-space diffusion, distanciation and compression, regionalisation and territorial typology, globalisation and global events, processes and problems, theories of spatial divisions of labor).
Do 26. 10. 2023 studenti přečtou kap. 1-5 z Daněk (2013) a vypracují úkoly TG1 a TG2.
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem geografického myšlení a vybranými geografickými koncepty.
Daněk, P. (2013): Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Masarykova univerzita, Brno, 171 s.
Úvod – specifikace předmětu, seznámení s obsahem kurzu a nároky k jeho splnění Geografie a vývoj geografického myšlení
Teorie obecně a teorie v geografii (ilustrace na konkrétních příkladech)
Vybrané klíčové pojmy v geografii.
- Úvod: Proměny geografického myšlení jako vědecký problém
- Tradice regionální geografie
- Geografie prostorovou vědou
- Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii
- Humanistické geografie – Behaviorální geografie
- Radikální geografie – Marxistická geografie
- Feministické geografie
- Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společenských vědách
- Post-strukturalistické geografie – Geografie diference / různorodosti
- Nová kulturní a nová regionální geografie
- Česká sociální geografie v posttotalitním období
- Reflexe tzv. nových geografií v české sociální a regionální geografii
Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace geografie na pozadí vývoje systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.
V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české geografie.
Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech učitelství geografie. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných - teoretických a metodologických - východisek práce, a přípravu k SZZK.
V průběhu předmětu jsou uplatněny převážně prvky distančního vzdělávání. Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS. Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace).
Absolvent kurzu:
- rozlišuje mezi pojmy historie geografie a dějiny geografického myšlení
- umí vlastními slovy představit různé zdroje informací o dějinách geografického myšlení
- rozumí pojmům: objekt a předmět studia, paradigma, vědecká revoluce
- na časové ose umí schematicky vymezit klíčové etapy a mezníky změn myšlení v geografii a tyto zařadit do kontextu společenských změn
- rozlišuje vnější rámce a vnitřní podmíněnosti změn geografického myšlení
- rozumí pojmu geografický / environmentální determinismus
- umí vlastními slovy vysvětlit podstatu jednoho z klíčových geografických konceptů – regionu
- rozlišuje mezi jednotlivými školami tradiční regionální geografie a jejich přístupy
- zná klíčové postavy tradiční RG
- umí vysvětlit základní rozdíl mezi idiografickými a nomotetickými přístupy
- rozumí pojmu geografický posibilismus, milieu, tzv. vlastivědné schéma
- umí vlastními slovy vysvětlit podstatu změn geografického myšlení v poválečném období a specifikovat příčiny změn
- zná klíčové postavy a díla humánní geografie 50. a 60. let
- diskutuje přínos tzv. kvantitativní revoluce geografii a české sociální geografii
- rozumí pojmu teorie, pozitivismus, zákonitost, pravidelnost, opakovatelnost, geografická organizace společnosti
---
Objekt a předmět studia geografie, postavení geografie v rámci ostatních věd, vnitřní struktura discipliny. Vývoj vědy a vývoj geografického myšlení. Popisná regionální geografie (klasifikace geografických informací, geografický determinismus). Prostorová věda (kvantitativní revoluce, nomotetická versus idiografická geografie). Post-pozitivistické přístupy (kritika pozitivismu, multiparadigmatičnost a pluralita přístupů, role subjektu - kritická teorie, pozitivní, kritická a normativní úloha geografie, aktér versus struktura). Vybrané klíčové koncepty (region, krajina, místo a prostor, absolutní a relativní prostor a vzdálenost, časoprostorová difuze, roztahování a smršťování, regionalizace a územní typologie, globalizace a globální jevy) a vybrané pravidelnosti (vnitřní uspořádání města - Chicagská škola, pravidlo velikostního uspořádání měst, teorie centrálních míst, geografická organizace reality). Nová regionální a nová kulturní geografie (sociální konstrukce reality).