1. Úvodní setkání (2 vyuč. hodiny) Cílem lekce bude představit studentům celou ideu průběhu kurzu, uvedení do problematiky volného času v podobě představení základních (nejčastěji používaných) definic a představení základních statistických údajů týkajících se problematiky. Cílem bude také seznámení se se studenty, reflexe jejich představ o kurzu.
Do dalšího setkání budou k přečtení zadány dva články, které problematizují tradičně používané definice volného času či je nějakým způsobem rozšiřují. Studenti budou muset také napsat krátkou reflexi těchto článků. • představení průběhu kurzu • úvod do problematiky, teoretické koncepty • zadání Readings na následující hodinu, zadání napsání eseje (reflexe článků) Readings: HODAN, B., ROBERSON, D.
N.Jr. (2010): ControversialReflections on Theme "Leisure": from Free Time to Lifestyle. PhysicalCulture and Sport StudiesResearch.
L, s. 72 - 78 STEBBINS, R. (2006): SeriousLeisure. In ROJEK, C., SHAW, S.M., VEAL, A.J.: A Handbook ofLeisureStudies, New York, Palgrave, s. 448 - 458 2.
Jak studovat problematiku z pohledu geografa (2 vyučovací hodiny) Cílem lekce je diskuze vypracovaných esejů, která by měla vést k zamyšlení nad tím, proč se dané problematice věnovat a co je na ní podstatného. Následovat bude zamyšlení nad geografickým přístupem k tématu, v čem může geograf přispět k problematice, kde hledat geografii.
Představeny budou konkrétní příklady výzkumů prováděných z geografické perspektivy. Následovat bude diskuze nad volbou našeho vlastního výzkumného problému.
Cílem je dát studentům možnost svobodně se rozhodnout, kam bude výzkum směřovat v rámci určeného tématu. Studentům budou opět zadány dva články k přečtení.
Jeden z nich bude přitom zaměřen obecněji, jeden bude konkrétním příkladem empirické aplikace kvalitativního výzkumu. Budou se týkat tématu zvoleného pro předmět v daném semestru. • diskuze esejů • volný čas a geografie (teoretické koncepty) • diskuze našeho výzkumného problému Readings - příklady (zadány budou dva články v závislosti na konkrétním tématu): Příklady Readings k problematice vztahu volného času a městského prostoru (téma prvního běhu předmětu): YOUNG, M. (1999): TheSocialConstructionofTouristPlaces, AustralianGeographer, 30(3), 373-389.
HOFFMAN, L.M., MUSIL, J. (1999): CultureMeetsCommerce: Tourism in Postcommunist Prague. In: JUDD, D.
R., FAINSTEIN, S. S.: Thetourist city.
YaleUnversityPress, s. 179 - 197. LAW, CH.
M. (1992): Urban tourism and itscontribution to economicregeneration, Urban Studies, 29 (3/4), s. 599-618. GRIFFIN, T., HAYLLAR, B.,KING, B. (2006): City Spaces, TouristPlaces?: AnExaminationofTouristExperiences in Melbourne'sRiversidePrecincts.
In: Whitelaw, P. A., BARRY, O.
G. (eds.): CAUTHE 2006: To the City and Beyond. Footscray, Vic.: Victoria University.
SchoolofHospitality, Tourism and Marketing, 2006: 1036-1050. Příklady Readings k problematice pohybu v prostoru, jeho konzumace a utváření, přínosům aktivního využití volného času): CROUCH, D. (2000): Placesaroundus: embodiedlaygeographies in leisure and tourism. LeisureStudies. 19 (2), s. 63 - 76.
ROBERSON D. N,Jr., BABIC, V.(2009): Remedyfor modernity: experiencesofwalkers and hikers on MedvednicaMountain.
Leisure Studies,28 (1), s. 105 - 112. Příklady Readings k problematice trávení volného času mladistvých v městském prostoru: ROBINSON, C. (2009): Nightscapes and leisurespaces: anethnographic study ofyoungpeople's use of free space.JournalofYouthStudies, 12 (5), s. 501 - 514. THOMAS, M (2005).
Girls, consumptionspace and thecontradictionsofhangingout in the city, Social and CulturalGeography, 6(4), s. 587-605. VANDERBECK, R., JOHNSON, J. (2000) That’stheonly place whereyoucanhangout: Urban youngpeople and thespaceofthemall, Urban Geography, 21 (1), s. 5-25. Příklady Readings k problematice prezentace kultury, významu volného času pro učení: BRYMAN, A. (1999): TheDisneyizationof Society.
TheSociologicalreview, 47, s. 25 - 47 HOFFSTAEDTER, G. RepresentingCulture in MalaysianCulturalThemeParks: Tensions and Contradictions.
AnthropologicalForum, 18 (2), 2008. s. 139 - 160. ROBERSON D. N, JR., (2011): Free Time in an Art Museum: Pausing, Gazing and Interacting, LeisureSciences, 33 (1), s. 70 - 80. Příklady Readings k problematice vztahu feministické (gender) geografie, volného času a životního stylu: SCRATON, S., WATSON, B. (1998): Genderedcities: women and public leisurespace in the ‘postmodern city. 17 (2), s. 123 - 137.
MOWL, G., TOWNER, J. (1995): Women, gender, leisure and place: towards a more ‘humanistic’ geographyofwomen'sleisure. Leisurestudies, 14 (2), s. 102- 116.
KILGOUR, L. (2007): Gender, Spatiality and Fear: Youngwomen'sexperiencesofoutdoorphysicalactivity. AnnalsofLeisureResearch. 10 (2), s. 215 - 233. 3.
Stanovení výzkumných otázek a vytvoření pracovních skupin (2 vyučovací hodiny) Cílem lekce je diskuze přečtených článků a ze strany studentů připravených výzkumných otázek. Výsledkem by mělo být určení hlavního cíle výzkumu v terénu.
V druhé části budou studentům představeny metody tvorby pracovního týmu (role jednotlivých členů, psychologické souvislosti atd.). Výsledkem bude vytvoření na základě počtu studentů několika výzkumných skupin, jejichž členov é budou mít jasně stanovenou roli. Úkolem do další hodiny bude samostatné vyhledání podkladů pro terénní výzkum.
Každá skupinka dostane na starosti jinou oblast. V případě problematiky cestovního ruchu a volného času v Praze, zkoumané na příkladu Pražského hradu se bude jednat o historické materiály, propagační materiály, základní statistické informace atd. 4.
Prezentace úkolu z minulé hodiny (2 vyučovací hodiny) Jednotlivé skupinky studentů seznámí ostatní s nalezenými informacemi k tématu. Následovat bude základní představení kvalitativních metod výzkumu ze strany vyučujícího a diskuze možných metod, které budou použity při vlastním šetření. 5.
Představení kvalitativních metod a první návštěva terénu (5 vyučovacích hodin) První část bloku bude zaměřena na diskuzi metodického postupu výzkumu. V případě, že to bude možné, bude celá lekce probíhat již v místě výzkumu.
Následovat bude první fáze šetření. V případě prvního tématu předmětu se bude jednat o pozorování návštěvníků Pražského hradu.
Každá skupinka studentů přitom zvolí odlišnou metodu, místo výzkumu a zaměří se na jiný typ návštěvníků. V závěru budou konzultovány hlavní poznatky. Lekce vedená Donaldem N.
Robersonem v angličtině. 6. Druhá návštěva terénu (5 vyučovacích hodin) Průběh lekce bude podobný jako v předchozí lekce.
Bude ale zvolena jiná výzkumná metoda. V případě prvního tématu se bude jednat o krátké rozhovory s návštěvníky Pražského hradu. 7.
Metody vyhodnocování kvalitativního výzkumu (3 vyučovací hodiny) Cílem lekce bude představit základní metody vyhodnocení kvalitativního výzkumu. Následovat bude snaha o společné vyhodnocení prozatím získaných poznatk ů.
Zbytek studenti vypracují samostatně. V případě potřeby budou vyzváni k samostatnému ověření některých výsledků v terénu. 8.
Závěrečná prezentace výsledků (2 až 4 vyučovací hodiny) Závěrečná hodina bude koncipována jako diskuzní seminář vycházející z poznatků z výzkumu, diskuze použitých metod a jejich relevance v teoretickém i aplikovaném výzkumu a praxi. V případě zájmu také bude možné diskutovat případný zájem studentů o vypracování publikace vycházející z šetření.
Důležitou součástí bude také závěrečná reflexe kurzu.
Cílem kurzu je praktická aplikace kvalitativním metod výzkumu na příkladu problematiky geografie volného času a životního stylu. Základní myšlenkou kurzu je maximální zapojení studentů do jeho průběhu. V každém běhu kurzu bude tedy stanoveno širší téma, které bude společně se studenty na základě studia relevantní literatury a představení teoretických konceptů rozvinuto. Společně budou vytvořeny výzkumné otázky a následně zvoleny výzkumné metody vhodné k jejich zodpovězení.
Teoreticky kurz vychází z přístupů kulturní geografie a antropologie. Představíme si základní teoretické koncepty využívané ve studiu volného času (leisure society, risk society, turistifikace a komercializace prostoru, konzumace prostoru, mcdonaldizace a disneyizace, touristgaze, kulturní a sociální kapitál, serious/casualleisure a další).