Kurz bude vyučován ve čtyřech blocích:
Blok 1
A, Uvedení do kurzu: onto-epistemologické nastavení kvalitativní společenské vědy
B, Kvalitativní výzkum: teorie, metodologie, metody
četba: Disman 2002, kap. 10, Novotn á 2020, 257–288, Gibas 2015
Blok 2
C, Kvalitativní výzkum: teorie, metodologie, metody (pokr.)
D, Výzkumné téma a sběr dat: teorie & metodologické rozvahy (jak na to)
četba: Vacková et al. 2015, 11–16, 35–61, 213–17, Heřmanský 2020, příp. i Gibas et al. 2014, 47–59
Blok 3
E, Analýza, metody analýzy, interpretace
četba: Rose 2001, 135–163
Blok 4
F, Od analýzy k interpretaci, výstupy kvalitativního výzkumu a co dál při práci s kvalitativními daty
G, Prezentace projektů (zkouška)
četba: Burawoy 1998
Na první blok si studenti a studentky přečtou literaturu, která je u bloku uvedená (a dostupná ke stažení v SIS). Na další bloky bude literatura upřesněna a zadaná v průběhu výuky.
Cílem kurzu je připravit studenty na to, aby byli schopni koncipovat, provést, publikovat a hodnotit projekty kvalitativního výzkumu. Pokrývá celý cyklus kvalitativního výzkumu od jeho návrhu, sběru dat, jejich analýzy, až k příprav ě publikačního výstupu.
Studenti se naučí rozlišovat mezi jednotlivými metodami v návaznosti na výzkumné otázky kladené v jednotlivých projektech výzkumu. Naučí se také praktickým dovednostem nutným k provedení kvalitativního výzkumu, a to zejména v oblasti přípravy a realizace dotazníkových šetření, vedení rozhovorů, organizování a facilitace ohniskových skupin, efektivního pozorování a etnografie či tradiční obsahové analýzy.
Pozornost bude věnována také novým metodám kvalitativního výzkumu – online výzkumu, výzkumu sociálních sítí či participativnímu akčnímu výzkumu v rámci konkrétních komunit. Na jednotlivé přednášky budou navazovat cvičení s možností praktického procvičení vybraných metod, rozborem načtené literatury a také několik bloků vyhrazených pro samostatnou práci studentů.