Program kurzu:
Úvod: Proměny geografického myšlení jako vědecký problém
Tradice regionální geografie
Geografie prostorovou v ědou
Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii
Humanistické geografie – Behaviorální geografie
Radikální geografie – Marxistická geografie
Feministické geografie
Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společenských vědách
Post-strukturalistické geografie – Geografie diference / různorodosti
Nová kulturní a nová regionální geografie
Česká sociální geografie v posttotalitním období
Reflexe tzv. nových geografií v české sociální a regionální geografii
Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace regionální a humánní geografie na pozadí vývoje geografie, systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.
V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české regionální a humánní geografie.
Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech/oborech: Sociální geografie a regionální rozvoj, Politická a regionální geografie a Krajina a společnost. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných - teoretických a metodologických - východisek práce, a přípravu k SZZK.
V průběhu předmětu jsou uplatněny prvky distančního vzdělávání.
Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS a v Moodle: MZ340P96 Dějiny myšlení SG a RG - https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=768#section-0
Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace).
---
Absolvent kurzu:
- rozlišuje mezi pojmy historie geografie a dějiny geografického myšlení
- umí vlastními slovy představit různé zdroje informací o dějinách geografického myšlení
- rozumí pojmům: objekt a předmět studia, paradigma, vědecká revoluce
- na časové ose umí schematicky vymezit klíčové etapy a mezníky změn myšlení v geografii a tyto zařadit do kontextu společenských změn
- rozlišuje vnější rámce a vnitřní podmíněnosti změn geografického myšlení
- rozumí pojmu geografický / environmentální determinismus
- umí vlastními slovy vysvětlit podstatu jednoho z klíčových geografických konceptů – regionu
- rozlišuje mezi jednotlivými školami tradiční regionální geografie a jejich přístupy
- zná klíčové postavy tradiční RG
- umí vysvětlit základní rozdíl mezi idiografickými a nomotetickými přístupy
- rozumí pojmu geografický posibilismus, milieu, tzv. vlastivědné schéma
- umí vlastními slovy vysvětlit podstatu změn geografického myšlení v poválečném období a specifikovat příčiny změn
- zná klíčové postavy a díla humánní geografie 50. a 60. let
- diskutuje přínos tzv. kvantitativní revoluce geografii a české sociální geografii
- rozumí pojmu teorie, pozitivismus, zákonitost, pravidelnost, opakovatelnost, geografická organizace společnosti