Cílem předmětu je představit obsah, výzkumná témata a klíčové koncepty historické geografie a environmentálních dějin.
Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských programech/oborech: Krajina a společnost, Sociální geografie a regionální rozvoj, Regionální a politická geografie a Učitelství geografie pro střední školy. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací a přípravu k SZZK.
Obsah přednášek a semináře se dotýká zejména následujících témat:
Úvod do problematiky seznámení se strukturou kurzu a s podmínkami zápočtu a zkoušky
Geografie transformací a proměn proměny geografického prostředí, jejich příčiny a důsledky; moc, kultura a percepce v utváření geografického prostředí; paměť a identita; aplikovaná historická geografie
Základy archivní práce
úvod do archivnictví; archiv a archivní dokumenty jako zdroj historickogeografického poznání
Region, hranice a identita regionální dějiny a historická geografie; utváření regionů a proměny polarizace prostoru; sociálně konstruktivistické přístupy ke studiu regionů (regionální identita a image); význam a funkce hranic
Historická geografie makroregionů vývoj makroregionální diferenciace světa a Evropy; kolonialismus, postkolonialismus
Kartografické prameny individuální a srovnávací kartografické prameny; mapové archivy a dostupnost kartografických pramenů; proměny katastru ČR
Město historická geografie a proměny měst a městské kultury
Krajina koncept krajiny v historické a kulturní geografii; proměny historické krajiny a jejich hybné síly; krajina a identita
Obraz a reprezentace vizuální prameny; obraz jako prostředek reprezentace, poznání a výzkumu; proměny přístupů k vizuální reprezentaci v historické a kulturní geografii
Dědictví a vnímání minulosti koncept dědictví a jeho praktický význam; autenticita; péče o dědictví; proměny a ztráta dědictví
Dědictví a lokální rozvoj ochrana a prezentace dědictví jako nástroj rozvoje
Terénní výzkum metody ter énního výzkumu; význam a interpretace hmotného prostředí; orální prameny a orální historie
Závěrečné shrnutí závěrečná diskuze a udělení zápočtů
V průběhu přednášky a semináře se studenti seznámí se základy historické geografie a environmentálních dějin: předmětem a objektem studia obou disciplín, srovnávají je s náplní a cíli příbuzných oborů, hlavními směry a tématy výzkumů ve světě a v Česku, diskutují přínos historické geografie a environmentálních dějin geografii obecně. Dále se studenti seznamují s hlavními procesy proměn geografické organizace společnosti a prostředí v minulosti a možnostmi jejich výzkumu.
Interaktivní forma výuky umožňuje studentům uplatnit poznatky např. z historické, kulturní, regionální, religiózní, politické, fyzické a dalších disciplín geografie, ze studií krajiny a dědictví, z kulturních, regionálních, environmentálních a hospodářských dějin, archeologie, sociologie, kartografie apod. V průběhu předmětu jsou uplatněny prvky distančního vzdělávání. Způsob případného využití nástrojů distančního vzdělávání (MS Teams a Moodle) bude upřesněn.