Charles Explorer logo
🇨🇿

Aktuální otázky školy, vzdělávání a výchovy

Předmět na Matematicko-fyzikální fakulta |
NPEP904

Sylabus

Moderní přístupy k pedagogické diagnostice a hodnocení žáků. Formativní hodnocení. Didaktické testy a posuzování jejich kvality. Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia a střední školy. Maturitní zkouška. Česká školní inspekce a její činnost. Autoevaluace škol. Kvalita a efektivita ve vzdělávání, kritéria a indikátory. Hodnocení a sebehodnocení učitele, podpora profesního růstu učitele.

Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Změny v žákovské populaci v propojení se vzrůstající náročností učitelské profese, psychologická zátěž učitelství (stres a jeho zvládání).

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními otázkami školy, vzdělávání a výchovy z pedagogické a psychologické perspektivy. Předestřena a společně diskutována budou témata hodnocení žáků, škol i vzdělávacího systému, problematika motivace žáků a vzrůstající náročnost učitelské profese s ohledem na proměnu žákovské populace.