1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení.
2. Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí.
3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged).
4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.
5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.
6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.
7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ.
8. Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků.
9. Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
1. Introduction into a concept of computational thinking.
2. Informatics in the primary school curriculum in the Czech Republic and some other countries.
3. Examples of teaching approaches to computational thinking development without computers (CSUnplugged).
4. Examples of teaching approaches to computational thinking development using robotic kits and programmable e-toys.
5. The main representative of LOGO culture community.
6. Examples of teaching approaches to computational thinking development using software applications.
7. Analysis of textbooks focused on computational thinking development at primary schools.
8. Educational Resources focused on pupil's computational thinking development.
9. The risks of using digital technologies in the development of younger school children.
1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení.2.
Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí.3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged).4.
Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.6.
Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ.8.
Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků.9. Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Posláním předmětu „Digitální technologie v primárním vzdělávání“ je vysvětlit edukační význam konceptu informatického myšlení, upozornit na aktuální potřebu utvářet a rozvíjet informatické myšlení žáků 1. stupně ZŠ a seznámit budoucí učitele 1. st. ZŠ s vybranými metodickými přístupy jak s použitím robotických souprav, programovatelných hraček či počítačových aplikací, tak i bez použití počítačů.
Pozornost bude věnována především didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské gramotnosti a dovednostem rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací pro metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ budou práce S.
Paperta, I. Kalaše, M.
Resnicka, M. Tomscányiové, A.
Semenova a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost bude věnována i některým rizikům používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.