Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie.
Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje
Rodina a její vliv na vývoj díttěte.
Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.
Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)
Předškolní věk
Dětská hra, její význam a vývoj.
Dětská kresba a její vývoj.
Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.
Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání
Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.
Tělesný vývoj mladšího žáka.
Vývoj motoriky v mladším školním věku
Intelektuální vývoj mladšího žáka.
Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.
Osobnost mladšího žáka.
Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)
Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.
Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.