Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie.
Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje
Rodina a její vliv na vývoj díttěte.
Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.
Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)
Předškolní věk
Dětská hra, její význam a vývoj.
Dětská kresba a její vývoj.
Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.
Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání
Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.
Tělesný vývoj mladšího žáka.
Vývoj motoriky v mladším školním věku
Intelektuální vývoj mladšího žáka.
Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.
Osobnost mladšího žáka.
Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)
Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.
Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).
The goals of the course is to understand the development of an individual and its dependence on conditions and regularities of development, characteristics of development stages with the stress on the early childhood, pre-school period, the problematic of being ready for school and the period of puberty