1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.
2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice.
Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení.
3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivační význam.
4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost.
6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření.
Vzhledem k odlišné hodinové dotaci kurzu zajišťující výuku, budou některá témata představena formou podkladů pro samostudium.
","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"* Aim of the course: \r\nEducational psychology is a field of psychology which the future teacher needs as a fundamental grounding for his profession. This course brinks basic knowledge of educational psychology and its applications in the school.\r\n\r\n* Content of the course:\r\n1.Definition and methods of educational psychology.\r\n2.Learning. Process of learning, learning theories.\r\n3.School achievement. Socio cultural handicap.\r\n4.Evaluation I the school.\r\n5.Motivation. Cognitive needs, motivational strategies of student.\r\n6.Relation teacher - student.\r\n7.Risks of teacher's profession, burn-out syndrome.\r\n","inLanguage":"en"}]}Témata kursu:
1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.
2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice. Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení.
3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivační význam.
4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost.
6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření. Vzhledem k odlišné hodinové dotaci kurzu zajišťující výuku, budou některá témata představena formou podkladů pro samostudium.
Kurz je první částí dvousemestrového modulu pedagogické a sociální psychologie - modul má vybavit studenty základními psychologickými znalostmi a dovednostmi, potřebnými pro výkon jejich budoucí profese. Obsah kurzu je uspořádán kolem klíčových témat, v nichž se poznatky pedagogické i sociální psychologie prolínají.
Obsahem přednášek budou především teoretické poznatky, v seminářích bude kladen důraz na získávání dovedností v dané oblasti.