Témata kursu:
1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.
2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice. Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení.
3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivačn í význam.
4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost.
6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření. Vzhledem k odlišné hodinové dotaci kurzu zajišťující výuku, budou některá témata představena formou podkladů pro samostudium.
Kurz je první částí dvousemestrového modulu pedagogické a sociální psychologie - modul má vybavit studenty základními psychologickými znalostmi a dovednostmi, potřebnými pro výkon jejich budoucí profese. Obsah kurzu je uspořádán kolem klíčových témat, v nichž se poznatky pedagogické i sociální psychologie prolínají.
Obsahem přednášek budou především teoretické poznatky, v seminářích bude kladen důraz na získávání dovedností v dané oblasti.