1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.
2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice.
Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení.
3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivační význam.
4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost.
6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření.
Vzhledem k odlišné hodinové dotaci kurzu zajišťující výuku, budou některá témata představena formou podkladů pro samostudium.
","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"* Aim of the course: \r\nEducational psychology is a field of psychology which the future teacher needs as a fundamental grounding for his profession. This course brinks basic knowledge of educational psychology and its applications in the school.\r\n\r\n* Content of the course:\r\n1.Definition and methods of educational psychology.\r\n2.Learning. Process of learning, learning theories.\r\n3.School achievement. Socio cultural handicap.\r\n4.Evaluation I the school.\r\n5.Motivation. Cognitive needs, motivational strategies of student.\r\n6.Relation teacher - student.\r\n7.Risks of teacher's profession, burn-out syndrome.\r\n","inLanguage":"en"}]}* Aim of the course:
Educational psychology is a field of psychology which the future teacher needs as a fundamental grounding for his profession. This course brinks basic knowledge of educational psychology and its applications in the school.
* Content of the course: 1.Definition and methods of educational psychology. 2.Learning. Process of learning, learning theories. 3.School achievement. Socio cultural handicap. 4.Evaluation I the school. 5.Motivation. Cognitive needs, motivational strategies of student. 6.Relation teacher - student. 7.Risks of teacher's profession, burn-out syndrome.
The course is the first part of a two-semester module of educational and social psychology - the module is aiming to equip students with the basic psychological knowledge and skills necessary for their future profession. The content of the course is organized around the key topics in which the knowledge of pedagogical and social psychology are intertwined.
The content of lectures will be primarily focused on theoretical knowledge, seminars will focus on developing teaching skills.