Sylabus: 1-2. Úvod (pojmy a metodologie dějin pedagogiky), přehled vývoje cílů výchovy, strukturace a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání. 3-4. Středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK).
Vliv náboženských rozporů v Čechách, česká reformace a její vliv na základy lidového vzdělání. 5-6. J.
A. Komenský I – myslitel novodobé pedagogiky (pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství, pojetí obecné školy). 7-8.
J. A.
Komenský II – náprava lidské společnosti sub speciae educationis (přirozenost v lidském vývoji, ve výchově a vzdělávání, didaktické zásady, nenásilí, irenismus). 9-10. Naturalismus 18. st. – Osvobození dítěte J.
J. Rousseaua (následovníci – J.
J. Pestalozzi). 11-12.
J. F.
Herbart – pedagogika ovlivněná filozofií a psychologií, obrat k formalismu – herbartismus.
Kurz je zaměřen k pochopení základních vývojových tendencí, které ovlivňovaly vývoj pedagogického myšlení. Je věnován starší historii výchovy do konce 19. století se zvláštním d ůrazem na domácí tradici, zvláště J.A. Komenského.
Kurz má rovněž umožnit posluchačům hlubší identifikaci se studovaným oborem.
Seminář je zaměřen k četbě a rozboru pramenných textů.