Sylabus kurzu je vystavěn na těchto tématech:
1. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí I (Pedocentrismus, obecné principy, E. Claparede, J. Dewey)
2. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet)
3. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu I (Pokusnické hnutí)
4. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu II ( Pojetí pedagogiky, školská reforma, boj o jednotnou školu, vysokoškolské vzdělání učitelstva)
5. Vývoj počátečního školství 1774 - 1869
6. Vývoj po čátečního školství 1869 - 1990
Kurz plynule navazuje na kurz Dějiny pedagogiky I. Vede studenty nejen k orientaci, ale i k pochopení důvodů vzniku nových proudů pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. Kromě vývojových tendencí v zahraničí je opět kladen důraz na přivlastnění si kořenů domácí tradice jako východiska pro porozumění současnosti. Závěr kurzu je věnován vývoji počátečního školství v českých zemích.
Seminář je orientován k četbě a rozborům pramenných textů, práci se školními kronikami a využití metod orální historie při práci s pamětníky.