NÁSTUP DO ŠKOLY
- Nástup do školy a pracovněprávní souvislosti (pracovní smlouva, úvazek, pracovní doba, pracovní náplň, přímá a nepřímá pedagogická činnost, kvalifikace a aprobace, dovolená, samostudium atd.)
- Základní organizační struktura školy
- Co by měl znát pedagogický pracovník - školní řád, vnitřní řády školských zařízení, bezpečnost žáků, postup v případě úrazu atd.
ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL
- Nástup – seznámení s ŠVP, tematickými plány, fungování předmětových komisí atd., obvyklé činnosti při nástupu
- Vedení dokumentace – třídní knihy a další pedagogická dokumentace, IVP atd.
- Kdo má co ve škole na starosti – výchovný poradce, metodik prevence atd.
- Role uvádějícího učitele
- Aktérství – aktivní spoluúčast na utváření organizace (stanoviska, rozhodnutí, návrhy, ovlivňování dění ve škole)
- Spolupráce mezi učiteli
TŘÍDNÍ UČITEL
- Předpokládané kompetence u třídního učitele – psychodidaktické, komunikační, organizační, poradenské, diagnostické a intervenční
- Specifika náplně práce třídního učitele (z hlediska vedení dokumentace, bezpečnosti, ochrany osobních údajů, organizace vč. např. omlouvání absencí, výchovných opatření, uvolnění z určitého předmětu atd.)
- Role třídního učitele ve vztahu k ostatním učitelům v dané třídě – koordinace, konzultace, žáci s SVP
- Negativní výchovné jevy ve třídě
- Komunikace s rodi či a zákonnými zástupci žáků
VEDENÍ A ŘÍZENÍ ŠKOLY, KONTROLNÍ ČINNOSTI
- Ředitel školy
- Styly vedení
- Vize a cíle školy, koncepce rozvoje
- Řízení/vedení, delegování, coaching, mentoring, týmová práce, councelling
- Pedagogická rada, školská rada
- Škola jako učící se organizace
- Kontrolní činnosti
ROZVOJ UČITELE
- Práce učitele z pohledu vedení školy (očekávání)
- Motivace
- Proces plánování, organizování a rozhodování
- Podpora učitele při zvyšování jeho pedagogických kompetencí – DVPP, supervize, mentoring
- Hospitace, 360° zpětná vazba
ŠKOLA JAKO SYSTÉM, KULTURA A IMAGE ŠKOLY
- Formální a neformální vztahy
- Zakázka společnosti na vzdělávání a výchovu zadaná prostřednictvím státu vs. marketingová filosofie řízení a tržní akcent
- Image školy – obecné povědomí o škole vyjadřující prestiž, renomé školy (hodnocení školy pedagogickými pracovníky i laickou veřejností)
- Kultura školy
- Projektová činnost a fundraising pro pedagogické pracovníky (popis mechanismu projektování, plánování a realizace projektových aktivit)
- Škola z pohledu obce
- Inkluze
Cílem předmětu je společné hledání a přemýšlení o kvalitě školy, kvalitě vzdělávání a kvalitě vzdělavatelů. Pozornost bude věnována také praktickým aspektům spojeným s výkonem profese učitele - začínající učitel a jeho integrace do učitelského sboru, specifika práce třídního učitele, konfliktní situace a jejich řešení, podpora učitele při dalším zvyšování jeho pedagogických kompetencí, základní legislativa vztahující se k praktickému výkonu profese (problematika bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, omlouvání absencí, výchovná opatření, ochrana osobních údajů, vedení dokumentace).
Získané znalosti využijí studující při řešení modelových situací vztahujících se k uvedené problematice.