Učící se společnost (learning society) a důraz na celoživotní učení. Klíčové kompetence jako cílová kategorie školního vzdělávání.
Učení a konstrukce poznání - jak se učíme. Kognitivní a afektivní složka učení. Formální a neformální učení. Kognitivní svébytnost, metakognice (zvědomování). Sociální učení.
Kompetence k učení - pojem vznikající, unikající, podněcující. Pokusy o terminologické vymezení, elaborace pojmu studenty. Blízké koncepty: vývoj, inteligence, řešení probl émů, učební strategie.
Připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí - situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení
Hodnocení kompetence k učení - učit se / naučit se. Formativní hodnocení (hodnocení pro učení). Mapa učebního pokroku.
Tvorba konkrétních učebních materiálů účastníků kurzu rozvíjejících kompetenci k učení - pilotáž, reflexe, prezentace studentů.
Škola jako učící se organizace (skryté kurikulum).
Účastníci kurzu dospějí společnou kritickou úvahou k pojetí kompetence k učení a ozřejmí si její význam ve vztahu k cílům školního vzdělávání a požadavku celoživotního učení. Účastníci rozpoznají situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení ve vyučování. Účastníci dále zreflektují, jak mohou tuto kompetenci jako vyučující ve třídě stimulovat, jaké jsou možnosti jejího rozvíjení a hodnocení.