Obsah:
Problematika vzdělávání dětí a záků s tělesným postižením, se zrakovým postižením, se sluchovým postižením, s vadami řeči, s mentálním postižením, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením a problematika minorit (SVP).
Základní nabídka speciálně pedagogické podpory v rámci inkluzivního vzdělávání.
Způsobilost dítěte pro školu. Deficity dílčích funkcí.
Speciálně pedagogická diagnostika, úloha speciálně pedagogických center, pedagogicko psychologické poradny.
Soustava výchovně vzdělávacích zařízení.
Reedukace specifických poruch učení.
Podpůrná opatření pro děti žáky se SVP.
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím speciální pedagogiky. Vymezit její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky.
Orientovat studenta v systému vzdělávání žáků se SVP s akcentem na podmínky vzdělávání v inkluzivní škole s oporou o legislativní rámec vzdělávání. Vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními výchovně vzdělávacími potřebami ve školním v ěku, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti postižení a strategie jejich eliminace.