Cíl kurzu: Pochopení historického vývoje jazykového systému češtiny v jednotlivých jazykových plánech, a to s přihlédnutím k dějinám literatury a umění a všeobecnému historicko-společensk ému kontextu, pochopení důležitosti problematiky pro učitele na 1. stupni ZŠ.Obsah kurzu:Cyrilometodějská mise, rámcové základy znalostí o staroslověnštině. Vývoj českého jazyka a písemnictví: hlavní etapy.
Historický a společenský kontext vývoje jazyka a písemnictví. Práce s odbornou literaturou i elektronickými zdroji.
Aplikace témat do kurikula českého jazyka a ostatních předmětů (mezipředmětové vztahy) na 1. stupni ZŠ. Seminární práce prověřuje tyto poznatky a možnosti ve vyučovací praxi, resp. v didaktickém uvažování studentek a studentů.
Cyrilometodějská mise a základní poznatky o staroslověnštině. Přehled o vývoji českého jazyka a základy teorie spisovného jazyka a jazykové kultury.
Hlavní znaky příbuznosti mezi slovanskými jazyky. Etapy vývoje ČJ v dobovém kontextu společenském a literárněhistorickém.
Chronologie vývoje, dialekty. Četba a rozbor textů. Vše s přihlédnutím k potřebám učitelů 1. stupně základní školy (mezipředmětové vztahy, kulturní dědictví, vlastivěda, hudební výchova, výtvarná výchova atd...).
Návrh didaktické aplikace vybran ého tématu pro 1. stupeň ZŠ (viz níže). Odevzdání práce nejpozději do 14. 1. 2022.