Cíl kurzu: Pochopení historického vývoje jazykového systému češtiny v jednotlivých jazykových plánech, a to s přihlédnutím k dějinám literatury a umění a všeobecnému historicko-společenskému kontextu, pochopení důležitosti problematiky pro učitele na 1. stupni ZŠ.Obsah kurzu:Cyrilometodějská mise, rámcové základy znalostí o staroslověnštině. Vývoj českého jazyka a písemnictví: hlavní etapy.
Historický a společenský kontext vývoje jazyka a písemnictví. Práce s odbornou literaturou i elektronickými zdroji.
Aplikace témat do kurikula českého jazyka a ostatních předmětů (mezipředmětové vztahy) na 1. stupni ZŠ. Seminární práce prověřuje tyto poznatky a možnosti ve vyučovací praxi, resp. v didaktickém uvažování studentek a studentů.
Cyrilometodějská mise a základní poznatky o staroslověnštině. Přehled o vývoji českého jazyka a základy teorie spisovného jazyka a jazykové kultury.
Hlavní znaky příbuznosti mezi slovanskými jazyky. Etapy vývoje ČJ v dobovém kontextu společenském a literárněhistorickém.
Chronologie vývoje, dialekty. Četba a rozbor textů. Vše s přihlédnutím k potřebám učitelů 1. stupně základní školy (mezipředmětové vztahy, kulturní dědictví, vlastivěda, hudební výchova, výtvarná výchova atd...).
Návrh didaktick é aplikace vybraného tématu pro 1. stupeň ZŠ (viz níže). Odevzdání práce nejpozději do 14. 1. 2022.