Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do studia ČJ

Předmět na Pedagogická fakulta |
O0130325A

Sylabus

Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami. Obsahové celky:

1.       Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.

2.       Český národní jazyk a jeho útvary.

3.       Norma, úzus, kodifikace.

4.       Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.

5.       Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.

6.       Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.

7.       Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.

8.       Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.

9.       Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.

10.    Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.

11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.

Anotace

Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami. Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:

1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.

2. Český národní jazyk a jeho útvary.

3. Norma, úzus, kodifikace.

4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.

5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.

6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.

7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.

8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.

9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.

10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.

11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.