Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami. Obsahové celky:
1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.
2. Český národní jazyk a jeho útvary.
3. Norma, úzus, kodifikace.
4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.
5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.
6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.
7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.
8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.
9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.
10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.
11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.
Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami. Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:
1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.
2. Český národní jazyk a jeho útvary.
3. Norma, úzus, kodifikace.
4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.
5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.
6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.
7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.
8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.
9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.
10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.
11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.