Charles Explorer logo
🇨🇿

Čeština jako druhý jazyk

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01303283

Sylabus

Název studijního předmětu: Čeština jako druhý jazykTyp studijního předmětu: povinnýForma výuky studijního předmětu: seminářForma kontroly předmětu: zápočetSeznam tematických okruhů pro seminář:1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu).2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence).3. Výuka cizinců (výukové metody, SERR a popis jazykových úrovní češtiny, učebnicové soubory a jiné pomůcky).4. Prezentace didaktických pomůcek pro výuku cizinců - žáků / studentů.

Anotace

Čeština jako druhý jazyk navazuje na předchozí předmět Didaktika českého jazyka a vychází také ze znalostí z dalších předmětů, jako např. Obecná didaktika.

Předmět je úvodem do oboru češtiny jako druhého jazyka a představuje v omezeném časovém rámci základní pojmy, historii i současný stav oboru. Absolventi se budou orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, Společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových úrovní.

Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky. Budou též analyzovat písemné práce žáků cizinců. (Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte.

Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Společný evropský referenční rámec popisu jazyků a popis jazykových úrovní češtiny.

Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Postupné vytváření komunikační kompetence dítěte v "novém" jazyce.

Typologie jazyků. Význam poznání sociokulturního kontextu dítěte cizince v konfrontaci s českým prostředím.)