Sylabus:
Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku
Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi
Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ
Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením
Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi při čtení a klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi po čtení
Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka
Seminář je zaměřen na didaktiku literární výchovy (LV) a rozvoj čtenářství. V letním semestru se naučíme, jak učitel vybírá texty a co má dělat, aby jim sám porozuměl, když má naplánovat hodinu či dvouhodinu literární výchovy a průběžně vést děti ke čtenářství celoživotnímu. K tomu bude třeba přečíst několik základních příruček, v nichž se o čtenářství a čtenářské gramotnosti pojednává - k zápočtu bude každý mít z četby své osobní pracovní výpisky ve formátu, kterému se v semináři naučí a který pak může používat i v práci s dětmi. Naučíme se plánování pozpátku, k němuž bude třeba umět vyhmátnout z konkrétního textu LPDM zásadní otázku, velkou myšlenku nebo prožitek, určit si cíle hodiny a vytvořit zadání jako důkaz o žákově učení v hodině. K tomu pak si připravíme uspořádaný sled aktivit pro žáky pomocí různých metod podporujících čtenářské dovednosti a vztah. Nejprve se podíváme na video z výuky v 4.-5. ročníku, abyste viděli, jak může vypadat dobře vedená LV. Výuka v semináři bude často modelovat, jak se pracuje se žáky na 1.stupni. Pak budete pracovat na společné přípravě hodiny se společným textem, abychom vedli děti ke skutečnému čtení s porozuměním a prožitkem a rozvíjeli jejich čtenářství. Každý účastník bude mít společný plán opatřen svými vlastními vysvětlujícími komentáři. Části přípravy zkusmo v semináři realizujete, a pokusy budeme natáčet na video a poté reflektovat. Pak bude každý zpracovávat přípravu k textu, který si sám cílevědomě vybere pro děti v 4.-5. třídě. Svou přípravu si aspoň zčásti na svých kolezích zkusíte "odučit". Každý výstup budeme reflektovat a naučíme se tak podávat pozitivní zpětnou vazbu i přemýšlet o tom, proč co ve výuce děláme.
Během semestru provedete hospitaci u některého z vyspělých učitelů LV v školní praxi.
K tomu všemu budete se učit pečlivé výslovnosti a spisovnému vyjadřování (spisovnost a pravopis budou jednou z podmínek k zápočtu), výraznému předčítání, kultivovanému pohybu a demokratickému vztahu k žákovi. Uplatníte své znalosti literární teorie i LPDM a také své předchozí znalosti o pedagogice nebo o metodách výuky různého typu. Během semináře poznáte do hloubky některé opravdu současné knížky pro děti, a uvědomíte si, co dobrého ve čtení do vás vaši učitelé už vložili nebo co nestihli či neuměli.
Bude nutné být vždy přítomen a pracovat a také se připravovat s pomocí sítě i v době mezi semináři, protože se konají 1x za 14 dní. Seminář není možné "odsedět". Počítejte tedy s tím ve svých životních plánech na toto jaro.
V následujícím semestru budete se svými přípravami chodit na literárněvýchovnou praxi do 3.-5.ročníků ZŠ a tam budete mít výstupy a reflexe své práce. Předchozí ročníky si na praxi pochvalovaly, jak se jim důkladná příprava konaná v letním semestru vyplatila.
K zápočtu bude třeba mít úplnou docházku (jako do zaměstnání!), zapsané poznámky z četby odborných pramenů, dokončenou přípravu hodiny k zvolenému textu. Práce v semináři se bude prolínat se sdílením na síti, je nutné být počítačově gramotný a mít dospělou e-mailovou adresu obsahující vaše skutečné příjmení (typ pusinka01@seznam.cz se po 15. roce života už nepoužívá :-)